02-DOKTORA TEZLERİ

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 8528
  • Item
    21. yüzyıl becerileri ve eğitim felsefesi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Uçak,Selim
    Davos 2016 Zirvesi, bugünkü mesleklerin üçte birinden fazlasının ortadan kalkacağını vurgularken; Dünya Ekonomik Forumu 2017 toplantı gündemini eğitimin geleceğine ayırmıştır. Bilginin, okul duvarlarını aştığı ve mezunların piyasa taleplerini cevap vermekte zorlandığı bir süreçte; yenilik ve yaratıcılık, eleştirel düşünme ve problem çözme, iletişim ve işbirliği gibi becerilerin her geçen gün öne çıktığı görülmektedir. Çağın taleplerine cevap vermek için esnek bir program anlayışı ile problem tabanlı, dizayn tabanlı ve işbirlikçi öğrenme modelleri ve çevrimiçi değerlendirme araçları geliştirilmektedir. Tanım, içerik ve değerlendirme süreçleri bakımından belirsiz ve değişime açık bir yapıda şekillenen bu anlayış, son dönemde yeni bir eğitim paradigması olarak kullanılmaktadır. Çalışmada; 21. yüzyıl Becerilerinin; eğitim vizyonu, öğrenme ve değerlendirme süreçleri araştırılmaktadır. Küreselleşme, uluslararası organizasyonlar, bilgi ve iletişim teknolojileri ve 4. Sanayi Devrimi gibi altyapısal dönüşümlerin yanında, felsefi düşünüş tarzı ve eğitim teorilerinde yaşanan gelişmelerin, 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisi etkisinin ortaya çıkarılması hedeflenmektedir. Çalışma nitel bir araştırma olmakla birlikte, doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini; OECD, Dünya Bankası, Avrupa Birliği gibi organizasyonlar ile ATCs21, NCREL, ISTE ve P21 gibi uluslararası öğrenme ortaklıkları oluştururken, belirledikleri öğrenme çerçevelerinin uluslararası eğitim standartlarına etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. 21. yüzyıl becerilerinin gelişmesinde etkili olan uluslararası organizasyonlar ve öğrenme ortaklıklarının yayınları taranmış, veriler doküman analizi ile toplanmış, betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Çağın talepleri, yeni nesillerin özellikleri ve gelecek öngörüleri üzerinden temellendirilen ve felsefi boyutu sonradan oluşturulmaya çalışılan yeni anlayış; değişen üretim tarzı ve küresel piyasa talepleri üzerinden ve daha çok uluslararası standartlar aracılığıyla ilerlemektedir. Öğrenme ortaklıkları tarafından hazırlanan; eğitim vizyonu, öğrenme çerçevesi ve değerlendirme süreçleri ortaklığa üye olanların kullanımına sunulmaktadır. Eğitime yönelik yatırımlarının arttığı bir süreçte; bilgiden çok becerinin öne çıkması; felsefi, ideolojik ve etik tartışmaları beraberinde getirmektedir. "Uluslararası öğrenme ortaklığı" ve "çocuklar için savaş" gibi ortaklıklara çok uluslu şirketlerin sermaye desteği sağladığı, üretilen beceri setleri ile küresel piyasa taleplerinin örtüştüğü görülmektedir. Uluslararsı sınavlar üzerinden kısa sürede yaygınlaşan ve küresel rekabet sürecinde yeni nesillere kazandırılması zorunlu hale gelen, uluslararsı eğitim standarlarının; geçmişten günümüze, küresel rekabet ve Neo-liberal politikalarla ilişkisi, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilmiştir. Davos 2016 Summit emphasizes that more than one third of the today's job will disappear, while World Economic Forum, held in 2017, allocated its agenda to the future of training. It has been seen that such abilities as innovation and creativity, critical thinking and problem solving, communication and collaboration become prominent each passing day in a process in which information is more beyond the walls of the schools and the graduates have difficulty responding to the demands of the markets. To respond to the demands of our age, problem-based and collaborative leaning models as well as online assessment tools have been improved through a flexible program. This mentality which is shaped in a structure that is indefinite and open to alteration in terms of definition, context and assessment process, has been used a new training paradigm lately. In this study, the educational vision, learning and evaluation process of the 21st century skills have been searched. It is aimed that in addition to such infrastructural as globalization, international organisations, information and communication Technologies and 4th Industiral changes, the impact of the philosophical thinking style and the development in training theories on 21st century skills will be revealed. While the international organisations such as OECD, World Bank, European union along with the international learning partnerships as an example of ATCs21, NCREL, ISTE and P21 form population, it is aimed to reveal how they affect the international training standards through the learning frames that they have worked up. The publishing of the learning partnerships and the organisations having an impact on the development of the 21 century skills have been looked through; the data have been collected but means of document analysis and sorted out through descriptive document analysis, and interpreted in the last phase. The demand of the age and the 21st century skills, whose philosophical dimension is tried to be generated afterwards and is grounded over the feature of the new generation and their future foresight, is shaped through the changing productivity style, global marketing demands and mostly international standards. While the training vision, learning frame and the assessment process prepared by the learning partnerships are made available to the members of the partnership, arising expenses are demanded to be afforded from the users. In a process in which the expenses belonging to the training are getting to increase day by day, occurrence of skills rather than the knowledge bring about the philosophical, ideological and ethical discussions. Whereas it is seen that the multinational companies provide capital support to such establishment as "International Learning Partnership" and "Fight for Children" which generates the sample of the research, it is noticed that the produced set of skills matches up with the demands of the global marketing. The international training standards becoming widespread in a short time thanks to international exams as well as gradually becoming a must to be gained in the process of global competition should be assessed in a critical approach within the neoliberal training discussions and also within the context of the training theories form past to present.
  • Item
    İş ve aile yaşam rolleri çatışmasının kapsamlı bir şekilde incelenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Ulubey,Esra
    Bu araştırmanın amacı, iş aile çatışmasını kapsamlı bir şekilde incelemek amacıyla alanyazına dayalı olarak geliştirilen hipotetik İş Aile Rol Çatışması Modelini test etmektir. Araştırmanın çalışma grubu evli, çift kariyerli ve 18 yaşın altında en az bir çocuğa sahip 328 kişiden oluşmaktadır. Katılımcılardan veri toplamak amacıyla 10 tane ölçme aracı kullanılmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiler Yapısal Eşitlik Modellemesi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, iş rolü önceliği, iş-aile çatışmasını yönetme öz-yeterliği, iş beklentileri, iş desteği ve iş doyumu iş-aile çatışmasını, iş-aile çatışması da aile doyumunu doğrudan anlamlı düzeyde etkilemektedir. Aile alanında, aile-iş çatışmasını yönetme öz-yeterliği, aile beklentileri, eş desteği ve aile doyumu aile-iş çatışmasını, aile-iş çatışması da iş doyumunu doğrudan anlamlı düzeyde etkilemektedir. Araştırmada doğrudan ilişkilerin yanı sıra değişkenler arasındaki dolaylı ilişkiler de incelenmiştir. İş rolü önceliği ve iş-aile çatışması arasındaki ilişkide aile beklentilerinin, aile rol önceliği ile aile-iş çatışması arasındaki ilişkide iş beklentilerinin düzenleyici etkisi anlamlı bulunmuştur. Aile rolü önceliğinin aile-iş çatışması üzerindeki doğrudan etkisi anlamlı bulunmazken, iş beklentileri ile etkileşimi aile-iş çatışması üzerinde anlamlı bulunmuştur. İş desteği ve iş-aile çatışması arasındaki ilişkide iş-aile çatışmasını yönetme öz-yeterliği ve iş beklentilerinin aracı etkisi, eş desteği ve aile-iş çatışması arasındaki ilişkide aile-iş çatışmasını yönetme öz- yeterliği ve aile beklentilerinin aracı etkisi de anlamlı bulunmuştur. The aim of this research is to test the hypothetical Work Family Role Conflict Model, which was developed based on the literature in order to examine work family conflict comprehensively. The study group of the research consists of 328 people who are married, dual career and have at least one child under the age of 18. Ten scales were used to collect data from the participants. In the research conducted in the relational screening model, the relationships between the variables were analyzed by Structural Equation Modeling. As a result of the research, work salience, self-efficacy for managing work-family conflict, work expectations, work support and job satisfaction directly affect work- family conflict, and work-family conflict directly and significantly affects family satisfaction. In the domain of family, self-efficacy for managing family-work conflict, family expectations, spousal support and family satisfaction directly affect family-work conflict, and family-work conflict directly and significantly affects job satisfaction. In addition to the direct relationships, the indirect relationships between the variables were also examined in the research. The moderator effect of family expectations on the relationship between work salience and work-family conflict, and the moderator effect of work expectations on the relationship between family salience and family-work conflict was found to be significant. While the direct effect of family salience on family-work conflict was not significant, its interaction with work expectations was found to be significant on family-work conflict. The mediating effect of self-efficacy for managing work-family conflict and work expectations in the relationship between work support and work-family conflict, and the mediating effect of self-efficacy for managing family-work conflict and family expectations in the relationship between spousal support and family-work conflict were also found significant.
  • Item
    Türk eğitim sistemindeki strateji belgelerinin sosyal etkilerinin değerlendirilmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Akkuş,Murat
    Araştırmada 2010-2019 döneminde Türkiye'de uygulanmış eğitim strateji belgelerinin sosyal etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda MEB 2010-2014 Stratejik Planı, MEB 2015-2019 Stratejik Planı, Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı: 2014-2018, Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi ve Eylem Planı: 2014-2018 belgelerinin sosyal etkileri araştırılmıştır. Tez çok aşamalı karma desende tasarlanmıştır. Araştırmanın birinci nitel aşamasında dört strateji belgesindeki amaç, hedef, strateji ve faaliyetler tematik olarak analiz edilmiştir. Böylelikle 2010-2019 dönemindeki strateji belgelerinin uygulanmasıyla ulaşılması beklenen sonuçlar belirlenmiştir. İkinci nitel aşamada MEB merkez birimlerinde strateji belgeleri konusunda görevli 28 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş, strateji belgelerinin beklenen ve gerçekleşen sosyal etkileri ortaya çıkarılmıştır. Nicel aşamada ise faaliyetlerin sonuçlara etkisinin değerlendirilmesi amacıyla il milli eğitim müdürlüklerinde görevli 108 personele anket uygulanmıştır. Katılımcı görüşleri sosyal etkiler hakkında göstergelerle birlikte değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, kırsal kesimdeki çocukların okul öncesi eğitime erişimi ve zorunlu eğitimde dezavantajlı grupların okullaşma oranları artmıştır. Mevsimlik tarım işçisi çocuklar gibi özel politika gerektiren gruplarda devamsızlık sorunu güncelliğini korumaktadır. Hayat boyu öğrenmeye katılım oranı yükselmiştir, ancak toplumsal farkındalık beklenen düzeyde artmamıştır. Öğrencilerin profesyonel rehberlik hizmetlerine erişimi kolaylaşmıştır. Rehber öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin istenmeyen durumlarla baş etme yeterlilikleri gelişmiştir. Bölgeler arası başarı farkları matematik ve fen okuryazarlığı alanlarında azalma eğiliminde iken okuma becerileri alanında korunmuştur. Mesleki ve teknik eğitimde sektörle iş birliği ile açılan okullara önemli talep oluşmuştur. Öğretmen başına düşen öğrenci sayısında bölgesel farklılıklar azalmıştır. Derslik başına düşen öğrenci sayısının azalmasıyla öğrenciler okul imkânlarından daha fazla yararlanmıştır. Hizmet sunum hızı artmış, bürokrasi azalmıştır. Veriye dayalı bir yönetim kültüründen beklenen sosyal etkilerin sınırlı olduğu tespit edilmiştir. Beklenmeyen sosyal etkiler genellikle uygulama sürecinde örgütün dış çevresinde yaşanan değişimlerden ya da planlama aşamasında beklenen sosyal etkilerin yeterince analiz edilmemesinden kaynaklanmıştır. Çalışma, sosyal etkileri sınırlayan ana faktörlerin finansal ihtiyaçlar, koordinasyon ve iş birliği sorunları ve politika değişiklikleri olduğunu göstermiştir. This research aims to assess the social impacts of the education strategy documents implemented in Turkey during the period between 2010-2019. In this context, the social impacts of MoNE 2010-2014 Strategic Plan, MoNe 2015-2019 Strategic Plan, Turkey Vocational and Technical Education Strategy Document and Action Plan: 2014-2018, Turkey Lifelong Learning Strategy Document and Action Plan: 2014-2018 were investigated. This dissertation employed multistage mixed method research design. In the first qualitative phase of the research, the aims, objectives, strategies and activities in the four strategy documents were analyzed thematically. Thus, the expected results to be obtained with the implementation of the strategy documents for the period of 2010-2019 were determined. In the second qualitative phase, semi-structured interviews were conducted with 28 people who took part in the preparation and monitoring of the strategy documents in the central units of MoNE and the expected and actual social impacts of the strategy documents were revealed. In the quantitative phase, a questionnaire was applied to 108 people working in the provincial directorates of national education with the purpose of evaluating the effects of the activities on the results. The participants' views were evaluated together with the indicators about social impacts. According to the findings of the research, children's access to pre-primary education in rural areas and enrollment rates for the disadvantaged groups in compulsory education increased. The problem of absenteeism continued to be relevant in the groups that require special policies, such as seasonal agricultural workers. The participation rate in lifelong learning rose, but social awareness did not increase in line with the expected level. Students' access to professional guidance services became easier. Counselors and school administrators improved their abilities to cope with undesirable situations. While achievement gaps between regions tended to decrease in mathematics and science literacy, they were preserved in reading skills. In vocational and technical education, there was a notable demand for schools opened in cooperation with the sector. Regional differences in the number of students per teacher decreased. Students benefited more from school facilities with the decrease in the number of students per classroom. While the speed of service delivery increased, bureaucracy reduced. It was found that the social impacts expected from a data-based management culture were limited. The unexpected social impacts generally resulted from the changes in the external environment of the organization during the implementation process or the failure to adequately analyze the expected social impacts during the planning phase. The study showed that the main factors limiting social impacts were financial needs, coordination and cooperation problems, and policy changes.
  • Item
    Çalışma belleği stratejilerinin öğrenme güçlüğü olan öğrencilere sözcük öğretiminde etkilliği
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Özgür Yılmaz,Çağla
    Bu çalışmanın amacı çalışma belleği stratejilerinin öğrenme güçlüğü olan öğrencilere sözcük öğretiminde etkililiğini incelenmektir. Bu genel amaç doğrultusunda araştırma soruları oluşturularak, hikâye oluşturma, ayrıntı ve zenginleştirme, zihinde canlandırma ve anahtar sözcük stratejilerinden hangilerinin sözcük öğretimi üzerinde daha etkili olduğu ve strateji kullanımının katılımcılar arasında farklılaşıp farklılaşmadığı sorularına yanıt aranmış, izleme, genelleme ve sosyal geçerlik bulguları incelenmiştir. Çalışma Tek Denekli Desenlerden Paralel Uygulamalar Modeli ile desenlenmiş, bu kapsamda dört öğrenme güçlüğü olan öğrenci ile çalışılmıştır. Katılımcıların belirlenme aşamasında öğrenme güçlüğü tanısı almış olmaları çalışma belleği performanslarının çok düşük ya da düşük olması, yeni sözcükleri ve anlamlarını hatırlamada kullandıkları çalışma belleği stratejilerinin yetersiz olması gibi kriterler dikkate alınmıştır. Çalışmanın katılım kriterlerini sağlayan üç erkek, bir kız öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışma kapsamında hikâye oluşturma stratejisi, ayrıntı ve zenginleştirme starejisi, zihinde canlandırma stratejisi ve anahtar sözcük yöntemi ele alınmış, bu stratejileri kullanarak katılımcılara toplamda 24 sözcük öğretilmiştir. Sözcükler katılımcıların daha önce karşılaşmadığı 6. ve 7. sınıf Türkçe, sosyal bilgiler ve fen bilgisi kitaplarında yer alan ileri düzey sözcükler arasından seçilmiş, bu 24 sözcüğe ilişkin her biri aynı zorluk düzeyinde iki sözcükten oluşan 12 öğretim seti oluşturulmuştur. Her stratejiye yansız atama yolu ile üç öğretim seti atanmıştır. Sözcük öğretimi sözcüğün kendisini ve anlamını hatırlama olarak iki boyutta incelenmiş, çalışma bulguları bu yönde oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular öğretimi gerçekleştirilen stratejilerin tümünün sözcük öğretimi üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Katılımcılar öğretim oturumlarında her bir strateji ile öğretilen sözcükleri %100 oranında hatırlayabilmişlerdir. Buna karşın stratejilerin etkilerinin son yoklama ve izleme oturumunda minimal düzeyde olsa da farklılaştığı görülmüştür. Bu oturumlarda hikâye oluşturma ve anahtar sözcük stratejileriyle öğretilen tüm sözcükler hatırlanırken, ayrıntı ve zenginleştirme stratejisi ve zihinde canlandırma stratejisiyle öğretilen sözcüklerin hatırlanmasında %17-25 oranında düşüşler olduğu gözlenmiştir. Ayrıca elde edilen bulgular katılımcılar arasında önemli farklılıklar olmadığını göstermiş, katılımcıların tümü öğretim oturumlarının tümünde sözcükleri %100, anlamlarını da doğru ya da kısmen doğru olarak hatırlamışlardır. Yoklama, izleme ve genelleme oturumlarında da çocuklar benzer performanslar sergilemiştir. Çalışmadan elde edilen sosyal geçerlik bulguları ise katılımcıların zorlanmadan yaptıkları stratejinin hikâye oluşturma stratejisi olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında ayrıntılı olarak tartışılmıştır. The aim of this study is to examine the effectiveness of working memory strategies in teaching vocabulary to students with learning disabilities. In line with this general purpose, research questions were formed and answers were sought for questions such as which strategies were more effective on vocabulary instruction, whether the use of strategies differed among the subjects, and the findings of permanence, generalization and social validity were examined. The study was designed with the Parallel Applications Model from Single Subject Designs with four students with learning disabilities. In order to select the subjects, criteria such as being diagnosed with learning disability, having very low or very low working memory performance, and inadequate working memory strategies used to remember new words and their meanings were taken into consideration. Three male and one female students who met all the criteria of the study were included in the study. Within the scope of the study, semantic rehearsal, semantic elaboration, visual imagery, and the keyword methods were used, and a total of 24 words were taught to the subjects using these strategies. The words were chosen among the advanced words in the 6th and 7th grade Turkish, social studies and science books that the subjects had not encountered before, and 12 instruction sets were created, each consisting of two words at the same difficulty level. Three instruction sets were assigned to each strategy by random assignment. Vocabulary learning was examined in two dimensions as remembering the word itself and its meaning. The findings showed that all of the strategies taught were effective on vocabulary learning. Subjects were able to recall 100% of the words taught with each strategy. On the other hand, it was observed that the effects of the strategies were minimally different in the last probe and follow-up sessions. In these sessions, it was observed that all the words taught with the semantic rehearsal and keyword strategies were remembered, while there was a 17-25% decrease in the recall of the words taught with the semantic elaboration and the visual imagery. In addition, the findings showed that there were no significant differences between the subjects, and all of the subjects remembered the words 100% correctly and their meanings fully or partially correctly in all of the instruction sessions. Children performed similarly in probe, follow-up and generalization sessions. The social validity findings obtained from the study, on the other hand, showed that the strategy that the subjects did without difficulty and tried to use during their study was the semantic rehearsal. The findings were discussed in detail in the light of the literature.
  • Item
    Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin sözcük çözümleme becerilerini desteklemeye yönelik sözcük çözümleme müdahale programının etkililiğinin incelenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Demirtaş,Çağlayan Pınar
    Bu araştırma sözcük çözümleme becerilerine yönelik geliştirilen sözcük çözümleme (SÇM) programının, Öğrenme Güçlüğü (ÖG) olan öğrenciler için etkililiğinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte SÇM programı ile öğrencilerin edindikleri okuma becerilerini sürdürüp sürdürmedikleri izlenmiş, ardından SÇM programının öğrenci becerileri üzerindeki etkileri ile öğrencilerin ve annelerin görüşleri incelenmiştir. Araştırma tek denekli deneysel desenlerden yoklama evreli çoklu yoklama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmaya 9 ve 10 yaş aralığında 3 asıl 1 yedek öğrenci katılmıştır. Sözcük çözümleme becerilerine yönelik tasarlanan programın içeriğini sözcükleri doğru çözümlemeyi destekleyen 9 oyun oluşturmaktadır. SÇM programının öğretim aşamalarında doğrudan öğretim yönteminin aşamalarından faydalanılmıştır. Araştırmada güvenirliği belirlemek için gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verileri toplanmış, analizler sonucunda araştırmaya yönelik yüksek güvenirlik bulgularına ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular evreler içi ve evreler arası görsel analizler ile analiz edilmiş ve sonuç olarak SÇM programının araştırmaya katılan her üç öğrencinin sözcük çözümleme performanslarını artırdığı ve yüksek etki büyüklüğüne sahip olduğu gözlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin edindikleri sözcük çözümleme becerilerini uygulama bittikten 15 gün sonra da sürdürdükleri gözlenmiştir. Diğer yandan sosyal geçerlik verilerinden elde edilen bulgular öğrencilerin ve annelerinin araştırmanın sosyal geçerliğine ilişkin sahip oldukları görüşlerin olumlu yönde olduğunu göstermiştir. Son olarak, araştırma sonunda alanda çalışan uygulamacı ve uzmanlar ile daha sonra yapılacak çalışmalar için bir takım öneriler sunulmuştur. This research is aimed to examine the word decoding (SÇM) intervention program developed for word decoding skills for students with learning difficulties and reading difficulties at the same time. In addition, it was monitored whether the students continued their reading skills with SÇM, and then the effects of SÇM on student skills were examined. The research was designed with a probe-stage multiple probe model, which is one of the single-subject experimental designs. 3 original and 1 substitute students between the ages of 9 and 10 participated in the research. The program's content for word decoding skills consists of 9 games that support correct and fast decoding of words. In the teaching stages of the word analysis intervention program, the stages of the direct teaching method were used. Inter-observer reliability and application reliability data were collected to determine reliability in the research, and high-reliability findings for the research were reached as a result of the analysis. The findings obtained from the research were analyzed with visual analyzes within and between stages, and as a result, it was observed that SÇM increased the word analysis performance of all three students participating in the research and had a high effect size. However, it was observed that the students continued their acquired word decoding skills 15 days after completing the application. On the other hand, the findings obtained from the social validity data showed that the opinions of the students and their mothers regarding the social validity of the research were positive. Finally, at the end of the research, practitioners, and experts working in the field with the SÇM program were also presented with some suggestions for future studies.
  • Item
    Çocuk romanlarındaki çocuk kahramanların toplumsal cinsiyetbağlamında sosyal beceri temsillerinin incelenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Dumanlı,Elif
    Çocuk kitapları, çocuğa erken yaşta toplumsal normların ve değerlerin sunulduğu bir araç niteliği taşıdığı için toplumsal cinsiyetin inşasında önemli bir rol oynar. Toplumsal cinsiyet kimliğinin gelişiminde önemli rol oynayan çocuk kitaplarında toplumsal cinsiyete ilişkin kalıpyargılarla yüklü açık ve örtük iletiler olduğu, özellikle kadınların ve kız çocukların sınırlı rollerle ve özelliklerle betimlendiğini ortaya koyan çok sayıda araştırma söz konusudur. Çocuklar için yetişkinler tarafından hazırlanan kitapların, çocukların toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin kalıplarını güçlendirebilme ya da kalıplaşmış toplumsal cinsiyet rollerine meydan okuyacak seçenekler sunarak bu kalıpları kırabilme işlevleri, alanyazındaki önemli tartışma konularından biri olmaya devam etmektedir. Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında çocukların, toplumsal cinsiyet rollerini ve kalıpyargılarını sorgulayabileceği nitelikli çocuk kitapları ile buluşturulması önemlidir. Bu çalışmanın amacı, çocuk romanlarındaki çocuk kahramanların toplumsal cinsiyet bağlamında sosyal beceri temsillerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde doküman analizi deseninde gerçekleştirilen bu araştırmanın veri kaynağını ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen 2010-2017 yılları arasında basılan ve 8-10, 10-12 yaş aralığındaki çocuklarına seslenen 32 telif ve 32 çeviri olmak üzere toplam 64 çocuk romanı oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde içerik çözümlemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada bağlam birimi olarak "izlek" (tema) seçilmiştir. "Atılganlık becerileri", "sosyal uyum becerileri" ve "eleştirel düşünme becerileri" ana temaları ve alt kategorilerin yorumlanmasında sıklık (frekans) ve yüzde puanlarından yararlanılmıştır. 8 Bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre, çalışma kapsamında incelenen telif çocuk romanlarında kız çocuk kahramanlar, atılganlık becerilerinde daha etkin temsil edilirken sosyal uyum becerileri ile eleştirel düşünme becerilerinde kız ve oğlan çocuk kahramanlar benzer özellikler taşımaktadır. Çeviri çocuk romanlarında kız çocuk kahramanlar, sosyal uyum becerilerinde daha etkin temsil edilirken atılganlık ve eleştirel düşünme becerilerinde kız ve oğlan çocuk kahramanlar benzer özellikler taşımaktadır. Çeviri çocuk romanlarındaki kız çocuk kahramanlar sosyal uyum becerilerinde, telif çocuk romanlarındaki kız çocuk kahramanlar ise eleştirel düşünme becerilerinde daha etkin temsil edilmiştir. Atılganlık becerilerinde telif ve çeviri çocuk romanlarındaki kız çocuk kahramanlar arasında farklılık bulunmamaktadır. Çeviri çocuk romanlarındaki oğlan çocuk kahramanları, atılganlık becerileri ile sosyal uyum becerilerinde daha etkin temsil edilmiştir. Eleştirel düşünme becerilerinde telif ve çeviri çocuk romanlarındaki oğlan çocuk kahramanlar arasında farklılık izlenmemektedir. Children's books play an important role in the construction of gender, as they are tools through which social norms and values are presented to children at an early age. There are many studies revealing that there are explicit and implicit messages loaded with gender stereotypes in children's books, which play an important role in the development of gender identity, and that especially women and girls are depicted with limited roles and characteristics. The functions of books prepared by adults for children to strengthen the stereotypes of children or to break these stereotypes by offering options to challenge stereotypical gender roles continue to be one of the important topics of discussion in the literature. Bringing children together with quality children's books where they can question their gender roles and stereotypes is important in ensuring gender equality. The aim of this study is to examine the representations of social skills of child heroes in children's novels in the context of gender. The data source of this research, which was carried out in the document analysis design within the framework of the qualitative research approach, consists of a total of 64 children's novels, 32 copyrighted and 32 translated, published between 2010-2017 and addressed to children aged 8-10, 10-12, determined by criterion sampling method. Content analysis technique was used to analyze the data. In the research, "track" (theme) was chosen as the context unit. Frequency (frequency) and percentage scores were used to interpret the main themes and sub-categories of "assertiveness skills", "social adaptation skills" and "critical thinking skills". According to the findings obtained from this research, while the girl heroines are represented more effectively in assertiveness skills in the copyrighted children's novels examined within the scope of the study, the girl and boy heroines have similar characteristics in social adaptation skills and critical thinking skills. In translated children's novels, girl heroines are represented more effectively in social adaptation skills, while girls and boys have similar characteristics in assertiveness and critical thinking skills. Girl heroines in translated children's novels were represented more effectively in social adaptation skills, and girl heroines in copyrighted children's novels were more effectively represented in critical thinking skills. There is no difference between the heroines in copyright and translated children's novels in terms of assertiveness skills. Heroes in translated children's novels were represented more effectively in assertiveness skills and social adaptation skills. There is no difference in critical thinking skills between boy heroes in copyright and translated children's novels.
  • Item
    Yaşam memnuniyetlerini belirleyen faktörler bağlamında Hollanda'da yaşayan yaşlı Türk göçmenlerin eğitim ihtiyaçları
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Karataş,Sibel Esra
    Bu araştırmada, yaşam memnuniyetini belirleyen faktörler bağlamında Hollanda'da yaşayan yaşlı Türk göçmenlerin eğitim ihtiyaçlarının araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden anlatı deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Hollanda'nın Rotterdam şehrinde yaşayan 65-75 yaş aralığındaki 17 yaşlı Türk göçmen oluşturmuştur. Araştırmanın verilerinin toplanması için yaşam öyküsü görüşmesi, analiz edilmesi için tematik anlatı analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcıların büyük çoğunluğu yaşamlarından memnundur. Katılımcıların sağlık ve gelir durumu, Hollandaca dil yeterliliği, kuşaklararası ilişkiler ve dayanışma örüntüleri, sosyal katılım ve aktivite düzeyleri yaşam memnuniyetlerini artıran veya azaltan faktörler arasında yer almaktadır. Hollanda'nın toplumsal özellikleri, katılımcıların yaşam memnuniyetini artıran ve Türkiye'ye geri dönmeme kararı almalarına neden olan en önemli faktördür. Katılımcıların göç geçmişleri ile şekillenen yaşam seyirleri, onların yaşam memnuniyetini belirleyen sağlık ve gelir durumu, kuşaklararası ilişkiler örüntüsü, öz yeterlik ve bağımsızlık algısı ile psikolojik iyi olma hali üzerinde etkili olmuştur. Araştırma bulguları, Hollanda'da yaşayan yaşlı Türk göçmenlerin yaşam memnuniyetlerinin artırılması için yaşam boyu öğrenme faaliyetleri yoluyla öz-yeterliliklerinin artırılması, güçlendirilmelerinin sağlanması, yalnızlık duygularının azaltılması, sosyal izolasyon ve dışlanmaya maruz kalmalarının önlenmesi ve kuşaklararası ilişkilerinin güçlendirilmesinin son derece önemli olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, Hollanda'da yaşayan yaşlı Türk göçmenlere yönelik okuma yazma, Hollandaca, boş zaman, sağlık okuryazarlığı, bilgisayar ve internet kullanımı eğitimlerinin ve kuşaklararası öğrenme projelerinin düzenlenmesi gerekmektedir. In this research, it is aimed to investigate the educational needs of elderly Turkish migrants living in the Netherlands within the context of factors determining their life satisfaction. In the research, narrative design, one of the qualitative research designs, was used. The participants of the research consisted of 17 elderly Turkish migrants between the ages of 65-75 living in Rotterdam, the Netherlands. The data of the research were collected by life story interview and analyzed with thematic narrative analysis method. According to the findings of the research, the majority of participants are satisfied with their lives. Health status, income level, Dutch language proficiency, intergenerational relations and solidarity patterns, social participation and activity levels are among the factors that increase or decrease the life satisfaction of participants. The societal characteristics of the Netherlands are the most important factor that increases the life satisfaction of participants and leading them to decide not to return to Turkey. The life course of participants, shaped by their migration past, has implications on their health status, income level, intergenerational relations patterns, self-efficacy and independence and psychological well-being, which are among the factors determining their life satisfaction. Research findings indicate that in order to increase the life satisfaction of elderly Turkish migrants, it is important to increase their self-efficacy, to ensure their empowerment, to reduce the feeling of loneliness, to prevent them from being exposed to social isolation and exclusion, and to strengthen their intergenerational relations through lifelong learning activities. In this context, it is necessary to provide literacy, Dutch, leisure, health literacy, computer and internet use trainings, and to organize intergenerational learning projects for elderly Turkish migrants living in the Netherlands.
  • Item
    Singapur model ve çözülmüş örnekler metotlarının öğrencilerin sayılar alanındaki sözel problemleri çözme başarılarına etkisi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Yıldız,Esengül
    Araştırmada matematiksel problemleri çözme üzerine tasarlanan Singapur model ve çözülmüş örnekler metotlarının problem çözme başarısı üzerine etkileri ayrı ayrı araştırılmıştır. Bu etkilerin araştırılmasında ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma karma bir araştırmadır. Araştırmada nitel ve nicel verilerden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 6. sınıfa devam eden 61 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, devlet ortaokulunda bulunan üç altıncı sınıf şubesi ile yürütülmüştür. Gruplara ön test uygulandıktan sonra bu şubelerden ikisi deney, biri kontrol grubu olarak yansız atama yöntemi ile seçilmiştir. Hazır gruplar deney ve kontrol gruplarına seçkisiz olarak atandıktan sonra deney gruplarında etkililiği incelenen öğretim yöntemleri uygulanmıştır. Kontrol grubu ise okul öğretimine devam etmiştir. Eğitimsel etkinliklerin ardından tüm gruplara ön test ile aynı olan son test uygulanmıştır. Daha sonra ön test ve son test puanlarındaki değişim tek faktörlü kovaryans analizi (ANCOVA) ile analiz edilerek incelenmiştir. Araştırmacı tarafından ön test-son test olarak altıncı sınıf sayılar alanına ilişkin sözel problemler başarı testi geliştirilmiştir. Testin geliştirilmesinde Madde Tepki Kuramına dayalı Çok Yüzeyli Rasch Ölçme Modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin ön test başarı puanları kontrol edildiğinde, son test başarı puanları arasında çözülmüş örnekler metodunun uygulandığı deney grubu 2 lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Çözülmüş örnekler metodunun uygulandığı deney grubu 2'de ve kontrol grubunda soruların çözümünde büyük oranda aritmetik yöntem tercih edilirken, Singapur model metodun uygulandığı deney grubu 1'de ise çoğunlukla Singapur model metot kullanılmıştır. Soruyu yeterince anlamadan çözmeye çalışan, kavramsal bilgi eksikliği olan ve dört işlem becerisi yetersiz öğrencilerin sorulara doğru cevaplar veremedikleri görülmüştür. In this study, the effect of the worked-out examples method and Singapore model method on sixth-grade students' problem solving skills were separately analyzed. To this end, pre- and posttest results along with a control group were utilized through a semi-experimental design. Also, both qualitative and quantitative analysis were used. The subjects of the study were 61 sixth-grade students. The study involved three sixth-grade classrooms at a public school. After the pretest was conducted, two classrooms were randomly chosen as experimental groups and one as a control group. After the experimental and control groups were determined, one of the two problem solving methods were utilized for instruction in each of the experimental groups. Whereas the control group was instructed in the usual fashion. Following the intervention, in all three groups, the posttest, which was identical to the pretest, was conducted. Significant differences in the pre-test and post-test scores were analyzed with one-way covariance analysis (ANCOVA). The researcher developed a pre and post-problem solving achievement test for word problems of numbers at the sixth-grade level. In developing this test many-facets Rasch measurement model based on Item Response Theory was used. In the analysis it was indicated that when pretest results were considered, experimental group 2, using the worked-out examples method, had a statistically relevant advantage in their posttest scores. In the post test, while the arithmetic approach to problem solving was most commonly used by students in experimental group 2 (using the worked-out examples method) and the control group, in experimental group 1, where Singapore model method was taught, this method was widely utilized. In general, in all groups, students who started solving the problem without sufficiently understanding it, and those lacking the conceptual understanding and arithmetical skills on four operations, could not solve the problems correctly.
  • Item
    Yükseköğretime geçiş sınavının ortaöğretimin amaçlarının gerçekleştirilmesine etkisi (Yönetici-öğretmen-öğrenci ve veli görüşleri açısından)
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Martı Köken,Neriman
    Resmi programda Lise'nin amaçları, bu amaçlara ulaşmak için belirlenen içeriklerde amaçlanan kazanımlar ve ÖSYM'nin yükseköğretime geçiş sınavında değerlendirdiği içerik ve kazanımlar arasındaki örtüşme ve örtüşmeme durumunun ortaya konulmasını amaçlayan bu araştırmada, karma yöntem tasarlanmıştır. Araştırmada Anadolu liselerinde son sınıfta eğitim gören, yükseköğretime geçiş sınavına hazırlanan öğrenciler, öğretmenler ve eğitim yöneticileri ile 12. sınıf öğrencilerinin velileri arasından belirlenmiş olan örneklem grubu yer almıştır. Bu bağlamda toplam 1009 öğrenci ve 357 öğretmen ve yöneticiye anket uygulanmış 20 veliyle de görüşme yapılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Öğretmen Anketi", "Öğrenci Anketi" ve "Veli Görüşme Formu" kullanılmıştır. Yükseköğretime geçiş sınavında başarılı olma amacı, okulun, öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin programlarda ifade edilen amaçlara, içeriklere ve kazanımlara ilişkin tutumlarını yeniden şekillendirmekte; ÖSYM'nin ölçtüğü kazanımlar, lisenin (ve dershanelerin) fiili programı haline gelmektedir. 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun lisenin amacı olarak belirlediği 'asgari ortak bir genel kültür kazandırmak' hedefi, diğer maddede belirtilen 'öğrencileri yükseköğretime hazırlama' amacının gölgesinde kalmakta ve bu amacın izin verdiği ölçüde ciddiye alınmaktadır. Mevcut sınav sisteminin, ortaöğretim sistemi üzerinde neden olduğu ciddi yapısal sorunlar, okulun işlevini etkilemekte; liseleri öğrencileri yükseköğretime yerleştirme baskısı altına sokmaktadır. Yükseköğretime geçiş sürecinde lise son sınıf öğrencilerinin yaşadığı süreci anlamak, yükseköğretime geçiş sınavı sebebiyle milli eğitimin amaçları ve ortaöğretim programından sapma olup olmadığını ortaya koymak, tarihsel süreç içerisinde denenen yükseköğretime geçiş sistemleri ile günümüzde yaşanan sorunların değerlendirmesini yaparak çözüm üretilmesine ışık tutmak açısından bu çalışma önem arz etmektedir. Yükseköğretime geçiş aşamasında 'nitelikli' bir lisede okuyor olmak öğrenciler tarafından avantajlı bir durum olarak görülmektedir. Öğrenciler, yükseköğretime geçişte nitelikli bir lisede okumanın avantajlı olduğunu düşünürken; çoğunluğu okuduğu liseyle ilgili memnuniyetini belirtememektedir. Buna karşın öğrenciler, okulda aldıkları derslerden üniversite sınavında soru çıkan dersleri soru çıkmayan derslere göre daha "önemli" görmektedir. Öğretmenler üniversite sınavında yer alan derslerin okulda daha "popüler" olduğu görüşündedirler. Veliler de lise tercihi yaparken okulun üniversiteyi kazandırma başarı oranını göz önünde bulundurmaktadır. Veliler genel anlamda okulun eğitim -öğretim kalitesi, öğretmen kadrosu ve kurum kültüründen hoşnut olsalar da, öğrencilerin çoğu okudukları liseyi yükseköğretime hazırlama yönünden yeterli görmemekte ve okulla ilgili çeşitli konulardaki memnuniyetsizliklerini ifade etmektedirler. Öğrenciler ve öğretmenler okulda işlenen konularla üniversite sınavında çıkan konuların kısmen farklı olduğunu düşünmektedir. Öğrenciler, üniversite sınavında yer almayan dersleri daha az önemsemektedirler. Bazı öğretmenler de sınavlarda yer almayan bu derslerin öğrencilerin sınav hazırlığını yavaşlattığı görüşündedir. Velilerin de sınavda soru çıkmayan derslere karşı daha "olumsuz tutumlar" içerisinde oldukları görülmektedir. Bu ve benzeri olumsuz tutum ve davranışlar ortaöğretimin amaçları, Milli eğitimin genel amaçları ile birlikte ele alındığında -söz konusu amaçlara ulaşmak için hazırlanan içerik ve kazanımlara rağmen- bazı amaçların öne çıkmasına bazıların ise "ihmal" edilmesine neden olabilmektedir. Yükseköğretime geçişte uygulanan sınav sistemi sebebiyle, ağırlıklı olarak ortaöğretimin "yükseköğretime hazırlama" amacı ön plana çıkmakta; diğer amaçlar bu amacın gölgesinde kalmaktadır. In this research, a mixed method was designed to reveal the match and mismatch between the objectives of the High School in the official program, the objectives aimed in the contents determined to achieve these objectives, and the content and achievements evaluated by OSYM in the university entrance exam. The sample group of the research was determined among the 12th grade students of Anatolian high schools preparing for the university exam, teachers, school principals and the parents of 12th grade students. In this context, a total of 1009 students, 357 teachers and administrators were surveyed and 20 parents were interviewed. Within the scope of the research, "Teacher Questionnaire", "Student Questionnaire" and "Parent Interview Form" developed by the researcher were used as data collection tools. The aim of being successful in the university exam reshapes the attitudes of the school, teachers, students and parents towards the aims, contents and achievements expressed in the education programs; the achievements evaluated by OSYM become the actual program of the high school (and private teaching institutions). The goal of 'gaining at least a common general culture', which was determined by the National Education Basic Law No. 1739 as the aim of high school, remains in the shadow of the aim of 'preparing students for higher education' stated in another clause, and is taken seriously to the extent permitted by this purpose. The serious structural problems caused by the current examination system on the secondary education system affect the function of the school; High schools put students under pressure to place them in higher education. This study is important in terms of understanding the process experienced by senior high school students during the transition to higher education, revealing whether there are any deviations from the goals of national education and secondary education program due to the higher education exam, and shed light on producing solutions by evaluating the transition systems to higher education tried in the historical process and the problems experienced today. During the transition to higher education, studying in a 'qualified' high school is seen as an advantageous situation by the students. While students think that it is advantageous to study at a qualified high school in transition to higher education; majority of them cannot express their satisfaction about the high school they attended. On the other hand, students consider the courses with questions in the university exam more "important" than the courses without questions. Teachers are of the opinion that the courses included in the university exam are more "popular" at school. When choosing a high school, parents also consider the success rate of the school in acquiring university. Although parents are generally satisfied with the education quality, teaching staff and institutional culture of the school, most of the students do not see the high school they attend as sufficient to prepare them for higher education and they express their dissatisfaction with various issues related to the school. Students and teachers think that the topics covered at school are partially different from the topics covered in the university exam. Students care less about the courses that are not included in the university exam. Some teachers are of the opinion that these lessons, which are not included in the exams, slow down students' preparation for the exam. It is seen that the parents also have more "negative attitudes" towards the lessons where no questions are asked in the exam. When these and similar negative attitudes and behaviors are considered together with the objectives of secondary education and the general objectives of national education -despite the content and achievements prepared to achieve the said objectives- some objectives may be brought to the fore and some may be "neglected". Due to the examination system applied in the transition to higher education, the purpose of "preparing for higher education" of secondary education comes to the fore; other purposes remain in the shadow of this purpose.
  • Item
    Flört şiddetine yönelik farkındalık programının üniversite öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüğü üzerindeki etkisi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Civan Gökkaya,Sema
    Bu araştırmanın amacı, Flört Şiddetine Yönelik Farkındalık Programının (FŞYFP) üniversite öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüğü üzerindeki etkisini belirlemek ve FŞYFP'nin üniversite öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüğü ve flört şiddeti farkındalığına olan etkisine yönelik değerlendirmelerini ve programa yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmada karma yöntemlerden iç içe desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 8 deney 8 kontrol olmak üzere 16 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın deney grubuna araştırmacı tarafından ACT'ye dayalı geliştirilen 9 oturumluk FŞYFP çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Program, ACT'nin ilkelerine dayalı olarak an ile temas, kabul, bilişsel ayrışma, bağlamsal benlik, değerler ve değer odaklı davranış olmak üzere altı unsurdan yararlanılarak geliştirilmiştir. Araştırmanın verileri DDGÖ-16, Kişisel Bilgi Formu, Odak Grup Görüşme Formu, Oturum Günlükleri ve Program Değerlendirme Formu ile toplanmıştır. Programda nicel verilerin analizinde gruplar arası ve grup içi karşılaştırmaları yapmak için Mann Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi; nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır Araştırmanın nicel boyutunda, deney grubundaki öğrencilerin duygu düzenleme güçlüğü ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğu, son test ve izleme testi arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının duygu düzenleme güçlüğü son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda programın duygu düzenleme güçlüğü ve flört şiddeti farkındalığı üzerinde etkili olduğuna yönelik değerlendirmelerin olduğu görülmüştür. Programın becerilere ve ilişkiye yönelik önemli katkıları olduğu belirtilmiştir. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılarak program ile ilgili önerilerde bulunulmuştur. The study aims to examine the effect of Dating Violence Awareness Program on emotion dysregulation of university students and the evaluations of university students about the effects of the program on emotion dysregulation and awareness of dating violence. The study was designed in embedded research design as one of the mixed research methods. The study group consisted of 16 university students; 8 in experimental group and 8 in control group. The 9-session FŞYFP developed by the researcher based on ACT was applied online to the experimental group. The program was developed based on the principles of the ACT and using six elements: contact with present moment acceptance, cognitive defusion, self as context, value and commitment action. The data were collected via the DERS-16, Personal Information Form, Focus Group Interview Form, Session Logs and Program Evaluation Form. In the analysis of the quantitative data, Mann Whitney U and Wilcoxon Signed Rank tests were used to make between group and within-group comparisons, while content analysis was used in the analysis of the qualitative data. In the quantitative dimension of the study, it was determined that there was a significant difference between the students' pretest and posttest scores of emotional dysregulation in the experimental group, and there was no significant difference between the posttest and the follow-up test scores. There was a significant difference between the emotional dysregulation post-test scores of the experimental and control groups; in favor of the experimental group. In the qualitative dimension of the study, it was seen that there were evaluations showing that the program was effective on emotion dysregulation and awareness of dating violence. It was stated that program makes significant contributes to reletionships and skills. The findings were discussed within the framework of the relevant literature and suggestions were made about the program.
  • Item
    Yükseköğretimde holakrasi ve akademik özgürlük ile ilişkisi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Turpçu,Merve
    Bu çalışmada, Ankara ilindeki Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitelerinin Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının üniversite yönetiminde holakrasi modelinin benimseme düzeyi ile akademik özgürlüğe ilişkin görüşlerinin ortaya konması ve holakrasi ile akademik özgürlük arasındaki ilişkinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırma, karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modeli, nitel boyutunda ise fenomonoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu için hedef evrenini, Ankara'da bünyesinde Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültesi olan Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesinde görev yapan 912 öğretim elemanı (Profesör, Doçent, Doktor Öğretim Üyesi, Öğretim Görevlisi ve Araştırma Görevlisi), örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenmiş 277 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Nitel boyuttaki çalışma grubunu ise Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültelerinde görev yapan 17 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen Yükseköğretimde Holakrasi ve Akademik Özgürlük ölçekleri aracılığıyla toplanmış, nitel verileri ise yine araştırmacı tarafından geliştirilen "Yükseköğretimde Holakrasi ve Akademik Özgürlük Öğretim Elemanı Görüşme Formu" ile gerçekleştirilmiş olan görüşmeler sonucunda elde edilmiştir. Nicel veriler analiz edilirken çeşitli değişkenlere yönelik durumlar betimlenirken yüzde, frekans ve aritmetik ortalama kullanılmıştır. Üniversite yönetiminde holakrasi modelini benimseme düzeyinin ilgili bağımsız değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği t- testi ve tek yönlü varyans analizi ile; akademik özgürlüğü benimseme düzeyinin bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis H testleri aracılığıyla test edilmiştir. Öğretim elemanlarının görüşlerine göre üniversite yönetiminde holakrasi modelini ve akademik özgürlüğü benimseme düzeyleri arasındaki ilişkinin yönü ve düzeyinin tespitinde Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Nitel boyutta elde edilen veriler ise içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Nicel verilerin analiz sonuçlarına göre öğretim elemanlarının üniversite yönetiminde holakrasi modelini benimseme düzeyi unvan ve görev yapılan üniversitede çalışılan toplam süreye göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Cinsiyet ve görev yapılan üniversite değişkenine göre ise öğretim elemanlarının üniversite yönetiminde holakrasi modelini benimseme düzeylerinin anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Öğretim elemanlarının akademik özgürlüğü benimseme düzeyi görev yapılan üniversitede çalışılan toplam süreye göre anlamlı bir farklılık göstermemekte; ancak cinsiyet, unvan ve görev yapılan üniversiteye göre anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Öğretim elemanlarının üniversite yönetiminde holakrasi modelini benimseme düzeyleri ile akademik özgürlüğü benimseme düzeyleri arasında düşük düzeyde; ancak pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Nitel analiz sonuçlarına göre öğretim elemanlarının çoğunluğu holakrasi modeline geçişi olumlu karşılamaktadır. Öğretim elemanları holakrasi modeline ilişkin görüşlerini görev tanımları yerine roller, çember örgüt yapısı, yöneticilerin takım liderine dönüşümü ve toplantılarda sorunla çözüm önerisi sunma temalarında açıklamaktadır. Öğretim elemanları akademik özgürlüğe ilişkin görüşlerini ise akademik özgürlük tanımı, araştırma-yayın özgürlüğü, eğitim-öğretim özgürlüğü, akademik yönetim özgürlüğü ve akademik özgürlük engelleri temalarında ifade etmektedirler. In this study it was aimed to examine the adoption levels of holacracy model in the administration of higher education by the faculty members working in Ankara province in faculties of education/educational sciences at Middle East Technical University, Ankara University, Gazi University and Hacettepe University; to present their opinions on academic freedom and to examine the relationship between holacracy and academic freedom. The study employed converging parallel design mixed method research model. The relational survey and causal-comparative models were implemented in the quantitative stage and phenomenological design was used in the qualitative stage. The target population of the study for the quantitative stage was composed of 912 faculty members (Professor, Associate Professor, Assistant Professor, Lecturer and Research Assistant) working in the public universities in Ankara which have faculties of education; that is, Middle East Technical University, Ankara University, Gazi University and Hacettepe University, and the sample was composed of 277 faculty members determined by stratified sampling method. The study group for the qualitative stage which was determined by maximum variation sampling method was composed of 17 faculty members working in faculties of education/education sciences at Middle East Technical University, Ankara University, Gazi University and Hacettepe University. The quantitative data of the study was gathered with the Holacracy and Academic Freedom in Higher Education scales developed by the researcher, qualitative data was gathered through the interviews conducted with the Holacracy and Academic Freedom in Higher Education, Faculty Members Interview Form developed by the researcher, too. In the quantitative data analysis, percentages, frequencies and arithmetic means for a diverse set of variables were calculated. Whether the adoption levels of holacracy model in the administration of higher education differed according to the independent variables were analyzed with t-test and one-way variance analysis; whether the adoption levels of academic freedom differed according to independent variables were analyzed with Mann-Whitney U and Kruskall Wallis H tests. The direction and level of the relationship between the adoption levels of holacracy model in the administration of higher education and the adoption of academic freedom according to the faculty members' opinions were analyzed with Spearman correlation coefficient. The data gathered at the qualitative stage were analyzed with content analysis. Quantitative data findings showed that there was no significant difference in the adoption levels of holacracy model in the administration of higher education among the groups of title and work experience at the university. However, there were significant differences in the adoption levels of holacracy model in the administration of higher education between the groups of genders and among the universities. There were significant differences in the adoption levels of academic freedom among the groups of work experience at the university, yet there weren't significant differences in the adoption levels of academic freedom between the groups of genders, and among the groups of titles and universities. There was a significant low positive correlation between the faculty members' adoption levels of holacracy model in the administration of higher education and adoption levels of academic freedom. Qualitative data findings showed that most of the faculty members would welcome a transition to the holacracy model in the administration of higher education. Faculty members' opinions about the holacracy model were explained via the themes of roles instead of task definitions, circular organizational structure, the transformation of administrative titles into team leaders and solution suggestions along with the problems in the meetings. Faculty members' opinions about academic freedom were explained via the themes of academic freedom definition, research-publication freedom, education-instruction freedom, academic administration freedom and barriers to academic freedom.
  • Item
    Öğretmenlerin okul çevresine uyum düzeyleri ve okul kültürü algılarıyla işten ayrılma niyetleri arasındaki ilişki
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Seylim,Elif
    Bu araştırmanın amacı kamu okullarında görev yapan öğretmenlerin okul çevresine uyum düzeyleri ve okul kültürü algılarıyla işten ayrılma niyetleri arasındaki ilişki düzeylerini belirlemek ve öğretmenlerin işten ayrılma niyeti, okul çevresine uyum ve okul kültürüne yönelik görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu doğrultuda araştırmada önce nicel daha sonra nitel olmak üzere iki aşamadan oluşan "açımlayıcı sıralı karma araştırma" deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla "İşten Ayrılma Niyeti Ölçeği", "Öğretmenlerin İş Çevresine Uyum Ölçeği" ve "Okul Kültürü Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili ilkokul, ortaokul ve liselerinde görev yapan 396 öğretmen oluşturmaktadır Araştırmanın çalışma grubunu her kademeden beşer olmak üzere toplam 15 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin işten ayrılma niyeti; iş doyumu, iş aile çatışması, tükenmişlik ve mesleki gelişim sorunu olarak dört alt boyuta ayrılmaktadır. Öğretmenlerin işten ayrılma niyeti düzeyi oldukça düşüktür. İş doyumları yüksek, iş aile çatışması, tükenmişlik ve mesleki gelişim sorunu yaşama düzeyleri çok nadiren olarak ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin meslektaşları ile iyi ilişkileri vardır. Mesleklerini severek yapmakta; fakat toplumsal statülerini düşük olarak görmektedirler. Öğretmenlerin okul çevresine uyumları yüksek düzeydedir. En fazla uyum düzeyi meslektaş uyumunda, en az uyum düzeyi ise okul uyumundadır. Öğretmenlerin okul kültürlerini olumlu algılama düzeyleri yüksektir. Öğretmenlerin okul çevresine uyumunun okul uyumu alt boyutunun işten ayrılma niyetinin tüm alt boyutunu anlamlı bir biçimde yordadığı görülmüştür. İş uyumu alt boyutu işten ayrılmanın tükenmişlik ve iş aile çatışmasını; yönetici uyumu altboyutu işten ayrılmanın mesleki gelişim sorunu ve iş doyumunu; meslektaş uyumu alt boyutu işten ayrılmanın iş doyumu boyutunu anlamlı düzeyde yordamaktadır. Okul kültürünün başarı kültürü alt boyutu işten ayrılmanın iş aile çatışması dışındaki tüm alt boyutlarını anlamlı düzeyde yordamaktadır. Okul kültürü alt boyutları işten ayrılma niyetinin iş aile çatışması alt boyutu hariç diğer alt boyutlarını anlamlı düzeyde yordamaktadır. Okul yöneticisinin öğretmenin okul çevresine uyumunda, okul kültürü algısında ve işten ayrılma niyetinde önemli rol oynadığı görülmektedir. Öğretmenlerin yönetici uyumlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bunun en önemli nedeni yöneticilerin öğretmenlere adil davranmaması, kişi ve durumlara karşı objektif yaklaşmaması olarak belirtilmiştir. Bu durumun önüne geçilebilmesi için MEB tarafından ulusal düzeyde okul yöneticiliği standartları belirlenerek yöneticilerin bu standartları kazanmaları için gerekli olan mesleki bilgi ve becerileri temel alan mesleki gelişim temelli eğitim programlarının hazırlanması ve katılımlarının sağlanması önerilmektedir. The purpose of this research is to determine the level of adaptation of teachers working in public schools to the school environment and the relationship between their perceptions of school culture and their intention to leave, and to reveal teachers' intention to leave, their adaptation to the school environment and their views on school culture. In this direction, the "exploratory sequential mixed research" design, which consists of two stages, first quantitative and then qualitative, was used in the research. In order to collect the data of the research, "Intention to Leave Scale", "Teachers' Adaptation to Work Environment Scale" and "School Culture Scale" were used. The sample of the research consists of 396 teachers working in primary, secondary and high schools in Ankara. The study group of the research consists of a total of 15 teachers, five from each levelAccording to the results of the research, teachers' intention to quit their job; it is divided into four sub-dimensions as job satisfaction, work-family conflict, burnout and professional development problem. Teachers' turnover level is quite low. The levels of having high job satisfaction, work-family conflict, burnout and professional development problems were determined very rarely. Teachers have good relations with their colleagues. They enjoy their profession, but they see their social status as low. Teachers have a high level of adaptation to the school environment. The highest level of adjustment is in colleague adjustment, and the lowest level of adjustment is in school adjustment. Teachers have a high level of positive perception of school cultures. It was observed that the school adjustment sub-dimension of teachers' adaptation to the work environment significantly predicted all sub-dimensions of the intention to leave. Job adjustment subdimension includes burnout and work-family conflict; manager fit sub-dimension, professional development problem of leaving the job and job satisfaction; Colleague compatibility sub-dimension significantly predicts the job satisfaction dimension of leaving the job. Success culture sub-dimension of school culture significantly predicts all sub-dimensions of leaving work except work-family conflict. School culture sub-dimensions significantly predicted the other sub-dimensions of intention to leave, except for the work-family conflict sub-dimension. It is seen that the school administrator plays an important role in the adaptation of the teacher to the school environment, the perception of school culture, and the intention to leave the job. It was determined that teachers' administrator adaptation was at a moderate level. The most important reason for this is stated that the administrators do not treat teachers fairly and do not approach people and situations objectively. In order to prevent this, it is recommended that the Ministry of National Education determine the national level school management standards and that professional development-based training programs based on the professional knowledge and skills required for administrators to attain these standards be developed and their participation ensured.
  • Item
    Türkiye'de koro şefi ve orkestra şefi yetişme sürecinin değerlendirilmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Karabulut,Yiğit
    Bu çalışmanın amacı Türkiye'de koro şefi ve orkestra şefi olma sürecinin, şeflik için gerekli alan yeterliklerinin, devlete bağlı sanat kurumlarına şef olarak atanma ölçütlerinin, bir şefin yetişme sürecinin incelenmesidir. Araştırmada nitel yöntemlerden "anlatı araştırması" yaklaşımı kullanılmıştır. Anlatı araştırması, öncelikle deneyimleri ve yaşantıları anlamanın bir yolu olmakla birlikte aynı zamanda bir araştırma metodolojisidir. Araştırmanın çalışma grubunu, devlet sanat kurumlarında TRT, Kültür Bakanlığı, Devlet Opera ve Balesi, orkestra ve koro şefi, topluluk yöneticisi olarak görev yapmakta olan bireyler oluşturmaktadır. Bu bireylerden 15 yıl ve üzeri deneyim sahibi olan, araştırmaya katılmaya gönüllü, çalıştığı topluluktaki diğer şefler arasından kıdemli, 1 senfoni orkestrası şefi, 3 çoksesli koro şefi, 2 Türk halk müziği topluluğu şefi, 2 Türk sanat müziği topluluğu şefi ile görüşme yapılmıştır. Çalışmada, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak katılımcılar ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler aracılığı ile bireylerin yaşam öyküleri derinlemesine incelenebilmektedir. Kod-kategori-temalar oluşturulurken hem titizlik ve nesnellik temelinde veriler analiz edilmiş, aynı zamanda örüntüler ve farklılıklar gözden kaçırılmayarak bütüncül yaklaşılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; şeflerin neredeyse tamamı bir müzik topluluğunda ses veya saz sanatçısı görevinin ardından şefliğe başlamıştır. Şeflerin büyük çoğunluğu çocuk yaşta amatör olarak müzik eğitimi almaya başlamış, az olabilecek bir kısmı mesleki müzik eğitimi/şeflik eğitimi almıştır. Şefler kendilerine bir rol model belirlemiş, bir şefe özenmiş ve bu durum şeflik kariyerlerinin temellerini atmıştır. Şef olarak atanma, göreve başlama durumları kurumlar ve müzik türleri özelinde değişiklik göstermektedir. CSO Orkestra şefliği, TRT Çok Sesli Koro şefliği, Kültür Bakanlığı Çok Sesli Koro şefliği alanları hariç diğer alanlarda şef olarak görev yapabilmek için mesleki müzik eğitimi/şeflik eğitimi almış olmak şart değildir. The aim of this study is to examine the process of becoming a choir, orchestra conductor, the field qualifications required for conducting, the criteria for being appointed to state art institutions as a conductor, and the training process of a conductor in Turkey. The "narrative research" approach, one of the qualitative methods, was used in the research. Narrative research is primarily a way of understanding experiences and experiences, but also a research methodology. The study group of the research consists of individuals who work in state art institutions as TRT, Ministry of Culture, State Opera and Ballet, orchestra, choir conductor and ensemble manager. Among these individuals, interviews were conducted with 1 symphony orchestra conductor, 3 polyphonic choir conductors, 2 Turkish folk music ensemble chiefs, 2 Turkish classical music ensemble chiefs, who have 15 years or more of experience, volunteer to participate in the research, and are senior among the conductors in the ensemble they work for. In the research, interviews were conducted with the participants using a semi-structured interview form developed by the researcher. Through interviews, the life stories of individuals can be examined in depth. While creating code-category-themes, the data was analyzed on the basis of rigor and objectivity, and at the same time, patterns and differences were not overlooked, and a holistic approach was approached. According to the results of the analysis, almost all of the conductors started conducting after working as a vocal or instrumental artist in a music ensemble. Most of the conductors started to receive music education as an amateur at a young age, and a small number of them received vocational music education/conducting education. Conductors set a role model for themselves, emulated a conductor, and this laid the foundations of their conducting careers. The status of being appointed as a conductor and taking title varies according to institutions and music genres. It is not necessary to have professional music education/conducting training in order to be a conductor in other fields, except for the CSO Orchestra Conductors, TRT Polyphonic Choir Conductors, Ministry of Culture Polyphonic Choir Conductors.
  • Item
    Yatılı okulun sınıfsal farklılıklardan kaynaklanan eğitimdeki imkân eşitsizliğini "Başarı açısından" gidermedeki rolü
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Ceylan,Fazıl Alptekin
    Toplumda var olan etkin ve prestijli konumları elde etmek için yoğun bir yarış sürmektedir. Açık sınıf tabakalaşmasının olduğu demokratik toplumlarda bütün makam ve mevkiler liyakat sahibi her vatandaşa açıktır. Fakat liyakatleri kazandıran eğitim-öğretim süreçlerinde başarı için gerekli araçlara avantajlı bazı kesimler ulaşabilirken sosyokültürel olarak alt sınıflar bu imkânlardan mahrum kalmaktadır. Türkiye'de TEOG ve LGS gibi sınavlarda avantajlı ve dezavantajlı ailelerden gelen öğrencilerin aldıkları puanların bir karşılaştırmasının gösterdiği gibi üst konumlara gelmenin gerekli koşulu olan liyakatleri kazanma konusunda dezavantajlı grupların çocukları aleyhine bir eşitsizlik söz konusudur. Tüm sosyal kesimlere eşit ve adil yarışma olanaklarının sunulması sosyal adaletin bir gereğidir. Bu amaçla dezavantajlı kesimlerin hedeflerine ulaşabilmesi bakımından diğer avantajlı kesimlerle yarışabilmesi ve başarılı olabilmesi için gerekli olan imkânların mümkün olabildiğince eşitlenmesi gerekir. YBO'da okuyan öğrenciler, öğretmenler ve yöneticiler ile yapılan nitel görüşmelerde elde edilen bulgulara göre dezavantajlı ailelerin çocuklarını daha başarılı yapmak için Yatılı Bölge Ortaokulları çok önemli bir işlev görmektedir. YBO'lar yoksul aile çocuklarının beslenme, barınma, giyinme, ders, etüt, orta sınıf kültürü ile kültürlenme gibi dezavantaj oluşturacak imkânsızlıklarını gidermektedir. Bu ek imkânlar sayesinde aile ve yerleşim yerinden kaynaklı dezavantajından kurtulan çocuklar daha adil bir yarış imkânına kavuşmaktadır. Ek imkânlara YBO sayesinde ulaşan öğrenciler okulda ve ulusal sınavlarda daha başarılı olabilme fırsatına ulaşabilmektedir. There is in an intense competition to achieve effective and prestigious positions that exist in society. In democratic societies with open class stratification, all posts and positions are open to every citizen of merit. However, while some advantageous segments of the society can access the necessary tools for success in the education-teaching processes that bring in merit, socio-educationally lower classes are deprived of these opportunities. As the comparison of scores obtained from the exams such as TEOG and LGS, by students coming from advantageous and disadvantageous families, clearly indicates, there is some inequality against the children of disadvantaged groups in gaining the merits required to attain higher positions in society. Providing equal and fair competition opportunities to all social segments is a requirement of social justice. For this purpose, it is of great importance toequalize the opportunities in any society so that the disadvantageous groups can compete with advantageous ones and become successful to be able to reach their goals. According to the results obtained through the qualitative interviews conducted with students, teachers and administrators working at RBSSs; Regional Boarding Secondary Schools plays an important role in increasing the success of children from disadvantageous families. RBSSs meet several needs of children from poor families such as nutrition, accommodation, dressing, etudes and acculturation with middle class, which would otherwise create disadvantages for themselves. It is thanks to these additional opportunities that children from disadvantageous families can compete more fairly and obtain the chance of becoming academically successful.
  • Item
    Öğretmenler için üstün yetenekliliğe eşlik eden öğrenme güçlüğü aday gösterme ölçme aracı geliştirme çalışması
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Mısırlı Taşdemir,Özlem
    Bu araştırma kapsamında, üstün yetenekliliğe eşlik eden öğrenme güçlüğüne aday gösterme sürecinde kullanılabilecek bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçme aracı, sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekliliğe eş zamanlı olarak öğrenme güçlüğü açısından riskli öğrencileri belirlemelerine yönelik tasarlanmıştır. Araştırmada ölçme aracı geliştirme basamakları izlenmiştir. Alanyazın incelemesi ve madde havuzunun hazırlanmasına hizmet eden aşamalar gerçekleştirildikten sonra deneme uygulaması gerçekleştirilmiştir. Ankara ili merkez ilçelerinde görev yapan 383 sınıf öğretmeni deneme uygulamasına gönüllü katılım sağlamıştır. Veri toplama aracı olarak Öğretmen Bilgi Formu ve Öğretmenler İçin Üstün Yetenekliliğe Eşlik Eden Öğrenme Güçlüğüne Aday Gösterme Ölçme Aracı kullanılmıştır. Geçerlik çalışması için kapsam ve yapı geçerliği geçerliği çalışmaları yapılmış, iç tutarlılık anlamında güvenirlik çalışması için Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Yapı geçerliği kapsamında, tetrakorik/polikorik korelasyona dayalı Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), elde edilen modeli doğrulamak için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve alt-üst gruplar ayırt etme geçerlik çalışmaları yürütülmüş; sınıflama doğruluğu için Diskriminant Analizi (DA) yapılmıştır. Betimsel araştırma modeliyle yürütülen çalışmada, analizler sonucunda 18 maddeden oluşan tek boyutlu, geçerli ve güvenilir öğretmen aday gösterme ölçme aracı elde edilmiştir. This research aims to develop a measurement tool that can be used in the nomination process for the learning disability with giftedness. The measurement tool is designed for elementary school teachers to identify students at risk in terms of learning disability simultaneously with giftedness. In the research, measurement tool development steps were followed. After the literature review and item tool preparation stages, the pilot application was carried out. 383 classroom teachers working in the central districts of Ankara participated in the trial application voluntarily. Teacher Information Form and Nomination Measurement Tool for Teachers with Learning Disability With Giftedness were used as data collection tools. Content and construct validity studies were carried out for the validity study, and the Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated for the reliability study in terms of internal consistency. Within the scope of construct validity, Exploratory Factor Analysis (EFA) based on tetrachoric/polychoric correlation, Confirmatory Factor Analysis (CFA) to validate the model obtained, and lower-upper group discrimination validity studies were conducted. In addition, Discriminant Analysis (DA) was used for classification accuracy. In the study carried out with the descriptive research model, a one-dimensional, valid and reliable teacher nomination measurement tool consisting of 18 items was obtained as a result of the analysis.
  • Item
    Sosyal duygusal öğrenmenin ergenlerde iyi oluşa etkisinin bütüncül olarak incelenmesi
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Kaşıkcı,Furkan
    Bu araştırmanın amacı ergenlerde sosyal duygusal öğrenmenin iyi oluşa olan etkisinin bütüncül bir biçimde incelenmesidir. Bu kapsamda araştırma sürecinde iki farklı çalışma yürütülmüştür. İlk çalışmada ergenlerin öz düzenleme becerilerini ölçebilmek için "Ergenler için Öz Düzenleme Ölçeği"nin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geliştirme sürecinde ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri için toplam 643 ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerden veri toplanmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizlerinde "Ergenler için Öz Düzenleme Ölçeği"nin tek boyutlu ve 11 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında yürütülen bir diğer çalışmada ise aile katılımı, akran ilişkileri, öz düzenleme becerileri ile iyi oluş arasındaki ilişkide sosyal duygusal öğrenmenin aracı rolü sınanmıştır. Bu çalışma kapsamında ise ortaöğretim düzeyinde öğrenim görmekte olan toplam 1110 öğrenciden veri toplanmıştır. Araştırmanın verileri "Kişisel Bilgi Formu", "Ergenler için Öz Düzenleme Ölçeği", "Ergenlerde Sosyal Duygusal Öğrenme Ölçeği", "Akran İlişkileri Ölçeği", "Algılanan Anne-Baba ve Öğretmen Akademik Katılım Ölçeği" ve "EPOCH İyi Oluş Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Bu bağlamda öncelikle ilgili alanyazına dayalı ölçme modeli kurulmuş ve kurulan modelin doğrulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öz düzenleme, akran ilişkileri ve aile katılımının sosyal duygusal öğrenmeyi pozitif ve anlamlı bir biçimde yordadığı ve sosyal duygusal öğrenmenin, aile katılımı, akran ilişkileri, öz düzenleme becerileri ile iyi oluş arasındaki ilişkiye aracılık ettiği sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this research is to examine the effect of social emotional learning on well-being in adolescents in a holistic way. In this context, two different studies were carried out during the research process. In the first study, it was aimed to develop the "Self-Regulation Scale for Adolescents" in order to measure the self-regulation skills of adolescents. During the development process, data were collected from a total of 643 high school students for the validity and reliability analyzes of the scale. In the validity and reliability analyzes, it was concluded that the "Self-Regulation Scale for Adolescents" is a valid and reliable measurement tool consisting of 11 items and one dimension. In another study conducted within the scope of the research, an intermediary model including social emotional learning, parent engagement, peer relations, self-regulation skills and well-being was tested. Within the scope of this study, data were collected from a total of 1110 students studying at high school. The data of the study were collected using the "Personal Information Form", "Self-Regulation Scale for Adolescents", "Social Emotional Learning Scale for Adolescents", "Peer Relationship Scale", "Perceived Parent and Teacher Academic Engagement Scale" and "EPOCH Well-Being Scale". In this context, first of all, a measurement model based on the relevant literature was established and it was concluded that the established model was confirmed. In addition, it was concluded that self-regulation, peer relations and parent engagement predicted social emotional learning positively and significantly, and social emotional learning mediated the relationship between parent engagement, peer relations, self-regulation skills and well-being.
  • Item
    Yazınsallık açısından Türkçe ders kitaplarındaki metinler üzerine bir değerlendirme
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Karababa,Safiye
    Bu araştırmanın temel amacı, Türkçe ders kitaplarındaki metinleri yazınsallık ölçütleri doğrultusunda incelemek ve yazınsal metinlere ilişkin Türkçe öğretmenlerinin ve Türkçe ders kitabı yazarı öğretmenlerin görüşlerini almaktır. Yazınsal metinleri yazınsal olmayan metinlerden ayıran nitelikleri saptamayı, metinleri incelenmeyi ve öğretmen görüşlerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada, bir nitel araştırma deseni olan durum çalışmasından yararlanılmıştır. Yazınbilim doğrultusunda tümdengelimci bir yaklaşımla yazınsallık ölçütleri oluşturulmuştur. Çalışmanın inceleme nesnesi amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Buna göre ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki öykü türü on yedi metin yazınsallık ölçütleri kullanılarak içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcılar, maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemiyle belirlenmiştir. Farklı okullardan yirmi Türkçe öğretmeni ve beş Türkçe ders kitabı yazarı öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak veriler toplanmış ve veriler bilgisayar destekli nitel veri analizi programına aktarılarak içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma belirlenen temel problem doğrultusunda incelemelerin yapılabilmesi için metinleri yazınsal kılan niteliklerin saptanması gereği doğmuştur. Bu doğrultuda oluşturulan "Yazınsallık Ölçütleri" listesi bu araştırmanın en önemli sonuçlarından biri olarak görülmektedir. Araştırma kapsamında incelenen ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki öykü türü metinlerin ise büyük oranda yazınsallık niteliği göstermediği anlaşılmıştır. İncelenen metinlerde yazınsallık ölçütlerinin gerçekleşmemesinin temel nedeni olarak metinlerin kısaltılmış, sadeleştirilmiş ya da özetlenmiş biçiminde ders kitaplarında yer alması gösterilmektedir. Yapılan görüşmelerde Türkçe öğretmenlerinin Türkçe ders kitaplarına metin seçiminde sanatsal/yazınsal değerin düşünülmediği ve yazınsallık ölçütleri olmadığı için estetik değeri yüksek metinlerin seçilemediği yönünde görüş bildirdikleri belirlenmiştir. The main aim of this research is to examine the texts in the Turkish course books in terms of literariness criteria and to get the opinions of the Turkish language teachers and teachers who write Turkish course books regarding literary texts. Aims to determine the qualities that distinguish literary texts from non-literary texts, to examine texts and to determine teachers' opinions, this research has been conducted as a case study, which is a qualitative research design. Within the framework of literature (poetic), literary criteria have been created with a deductive approach. The documents in the research, has been determined by criterion sampling, which is one of the purposive sampling methods. Accordingly, the story type in the secondary school Turkish textbooks has been analyzed by content analysis technique using seventeen text literary criteria. In the study, the participants have been determined by criterion sampling method. Data have been collected by conducting semi-structured interviews with twenty Turkish teachers and five Turkish book writer teachers from different schools, and the data has been analyzed through content analysis by transferring the data to a computer-aided qualitative data analysis program. In order to carry out the examinations in line with the main problem identified in the research, it is needed to determine what qualities make a text a literary text. The "Literariness Criteria" list created in this regard is seen as one of the most significant results of this research. It has been understood that the story type texts in the secondary school Turkish course books examined within the scope of the research do not show the quality of literariness to a large extent. The fundamental reason why the texts examined do not meet the literariness criteria is that the texts are included in the textbooks as abridged, simplified, or summarized versions. In the interviews carried out, it is identified that the Turkish language teachers stated their opinion on how during the text selection for the Turkish course books the artistic/literary value is not considered and how the texts that are high in aesthetic value are not chosen because there are no literariness criteria.
  • Item
    Jean Jacques Rousseau'nun eğitim felsefesinde tutarlılık sorunu
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Günaydın,Satuk Buğra
    Bu çalışma, 18.yüzyıl filozoflarından Jean Jacques Rousseau'nun eğitim felsefesindeki tutarlılık sorunlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel bir araştırma olan tezimizin araştırma modeli literatür taramasıdır. Doğa durumundan toplum durumuna geçişle birlikte ortaya çıkan ahlaki sorunların çözümü için doğa temelli bir eğitim anlayışına yönelen Rousseau, yaşadığı dönemden bu yana eğitim felsefesine yönelik pek çok konuda tutarsız olmakla itham edilmektedir. Tutarsızlık iddiaları karşısında Rousseau, söylemleri çelişebilse de düşüncelerinin tutarlı olduğu görüşünü öne sürer. Ortaya çıkan çatışma, Rousseau'nun eğitim felsefesinin doğru şekilde yorumlanması adına sorun teşkil etmektedir. Söz konusu sorunun aşılmasını amaçlayan tezimiz, tutarlılık tartışması yaratan konuları Rousseau'nun eğitim felsefesine yönelik bütüncül bir bakışla ele almaktadır. Rousseau'nun eğitim felsefesinde karşımıza çıkan ve yedi ana başlık altında topladığımız tutarlılık tartışmalarına bakıldığında Rousseau'nun haksız bir şekilde tutarsızlıkla suçlandığı konular olduğu görülebilir. Karşılaşılan durumun başlıca nedenleri; Rousseau'nun eğitim felsefesinin bağlamından kopuk bir şekilde ele alınması, Rousseau'nun görüşlerinin hangi amaçla ve hangi eserinde yazıldığının göz ardı edilmesi, kurgusal-teorik eğitim ile pratik eğitim arasındaki ayrımın yapılmaması, eğitime dair üst amaçlarla alt amaçların birbiri ile karıştırılması ve çeşitli önyargılarla hareket edilmesidir. Diğer taraftan Rousseau'nun görüşlerini temellendirmek için kullandığı ve eğitim felsefesinde belirleyici bir rol de üstlenen "doğa" yorumlamalarından biri olan doğal eşitsizliklere dair görüşleri, eğitim alanında tutarlı olmayan bir alan oluşturur. Bu alan Rousseau'nun eğitim felsefesinin mutlak tutarlılığa ulaşmasını engelleyen bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. This study aims to examine the consistency problems in the philosophy of education of Jean Jacques Rousseau, one of the 18th century philosophers. The research model of our thesis, which is a qualitative research, is a literature review. Rousseau, who turned to a nature-based education approach for the solution of moral problems that emerged with the transition from the state of nature to the state of society has been accused of being inconsistent in many issues related to the philosophy of education since the time he lived. In the face of inconsistency claims, Rousseau puts forward the view that his thoughts are consistent even though his discourses may contradict. The resulting conflict poses a problem for the correct interpretation of Rousseau's philosophy of education. Our thesis, which aims to overcome the aforementioned problem, deals with the issues that create the consistency debate with a holistic view of Rousseau's philosophy of education. When we look at the discussions of consistency in Rousseau's philosophy of education, which we have gathered under seven main headings, it can be seen that there are issues that Rousseau is unfairly accused of inconsistency. The main reasons for the situation encountered are; considering Rousseau's philosophy of education out of context, ignoring for what purpose and in which work Rousseau's views were written, not making a distinction between fictional-theoretical education and practical education, mixing upper and lower aims of education with each other and acting with various prejudices. On the other hand, Rousseau's views on natural inequalities, which is one of the interpretations of "nature" that he uses to ground his views and plays a decisive role in his philosophy of education, creates an inconsistent field in the field of education. This area emerges as an element that prevents Rousseau's philosophy of education from reaching absolute consistency.
  • Item
    Çokuyaranlı Türkçe ders kitabının geliştirilmesine yönelik öğrenci ve öğretmen görüşleri
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Doğan Güldenoğlu,Bilge Nur
    Araştırmanın amacı, 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı'nın işlevine ve öğretim sürecindeki yerine, tasarım özelliklerine (kağıt, kapak, cilt, sayfa düzeni, görsel metinler vb.), içerik özelliklerine (dilsel metinler, sorular, etkinlikler vb.), Türkçe dersi sürecinde ders kitabı dışında kullanılan uyaranlara ilişkin öğrenci ve öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi ile Türkçe ders kitabının oluşturulması sürecine yönelik beklentilerinin ortaya çıkarılmasıdır. İçerik çözümlemesi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışma, betimsel bir araştırma olup nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin kullanıldığı bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı üç farklı sosyo-ekonomik düzeyde yer alan üç ortaokulun beşinci sınıfında öğrenim gören 21 öğrenci (13'ü kız, 8'i erkek) ile bu öğrencilerin öğrenim gördükleri okullarda görev yapan 11 Türkçe öğretmeni (7'si kadın, 4'ü erkek) oluşturmuştur. Çalışmanın verileri katılımcılarla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Veriler, içerik çözümlemesi yöntemiyle tümevarımsal bir yaklaşım izlenerek çözümlenmiş, kategori ve alt kategoriler eşliğinde sunulmuştur. Çözümlemeler sonucunda, öğrenci ve öğretmenlerin 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı'nın işlevine, öğretim sürecindeki yerine, tasarım ve içerik özellikleri ile Türkçe dersi sürecinde ders kitabı dışında kullanılan uyaranlara ilişkin görüşlerine ve ders kitabına yönelik beklentilerine ulaşılmıştır. Öncelikle ders kitabının işlevine ve öğretim sürecindeki yerine ilişkin sonuçlara bakıldığında, öğrencilerin genel anlamda Türkçe ders kitabını "öğretim amaçlı olma" işleviyle tanımladıkları, öğretmenlerin ise ders kitabını Türkçe öğretiminde kullanılan "başlıca kaynak" olarak açıkladıkları görülmüştür. Tasarım özelliklerine ilişkin sonuçlara bakıldığında, öğrenciler tarafından çoğunlukla ders kitabının kapak görselinin nitelikli bulunmadığı ve içerikte resim-metin uyumunun yeterince sağlanamadığı belirlenmiştir.Öğretmenler de Türkçe ders kitaplarının kapak, cilt ve sayfa kalitesi açısından uygun olmadığını dile getirmişlerdir. Ders kitabının içerik özellikleri kapsamında ele alınan metinlere ilişkin sonuçlarına bakıldığında, hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin Türkçe ders kitabındaki metinlerin ilgi çekici olmadığı, öğrencilerin gelişim düzeylerine ve gereksinimlerine seslenmediği, yabancı kökenli sözcüklerin metinlerde sıklıkla yer aldığı ve metinlerin uzunluklarının uygun olmadığı yönündeki görüşlerine ulaşılmıştır. Soru ve etkinliklere ilişkin sonuçlara bakıldığında ise genel olarak öğrenci ve öğretmenlerin ders kitabındaki soru ve etkinliklerin niteliğinin yeterli düzeyde olmadığına yönelik görüş belirtikleri görülmektedir. Özellikle öğrenciler soru ve etkinliklerde anlaşılmayan ifadelerin yer aldığını, bunların işlevsel bulunmadığını belirtmişlerdir. Son olarak sınıf ortamında Türkçe ders kitabı dışında kullanılan uyaranlara ilişkin elde edilen sonuçlarda ise öğrenciler çoğunlukla ders kitabında yer alan dinleme/izleme metinlerinin sınıf ortamında kullanıldığını belirtirken öğretmenler ise çoğunlukla görsel ve işitsel uyaranlardan, ders kitabında yer almayan yazınsal metinlerden yararlandıklarını dile getirmişlerdir. Bu sonuçlara ek olarak çalışmada yapılan çözümlemelerde öğrenci ve öğretmenlerin Türkçe ders kitabına yönelik önemli beklentilerinin de olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda Çokuyaranlı Türkçe Ders Kitabı'nın hazırlanması sürecinde kullanılabilecek, doğrudan öğrenci ve öğretmenlerin beklentilerini yansıtan maddeler listesi de çalışma kapsamında oluşturulmuştur. Türkçe öğretimi sürecinde ders kitabının etkin kullanıcıları olarak öğrenci ve öğretmenlerin belirlenen tüm görüşleri, özellikle de ders kitabının oluşturulması sürecine yönelik önerileri önem kazanmaktadır. Elde edilen tüm verilerden yola çıkılarak çalışma sonucunda Türkçe ders kitabının öğrenci ve öğretmenlerin beklentilerine seslenebilecek niteliğe ulaşması yolunda yapılması gerekenlere ilişkin ayrıntılı öneriler sunulmuştur. The aim of this research is to examine the function, position, design, and content features of the 5th Grade Turkish Textbook and to determine the opinions of students and teachers in using extra stimuli other than the textbook in Turkish lessons and to reveal the expectations for the process of making a qualified Turkish textbook. This study is a qualitative research in which a semi-structured interview technique was used. The research group consisted of 21 fifth-grade students (13 girls, 8 boys) and 11 Turkish teachers (7 female, 4 male) from three junior-high schools with different socio-economic backgrounds affiliated with the Ministry of National Education in Ankara. The data were gathered from semi-structured interviews with the participants and analyzed by following an inductive approach with the content analysis method and presented with sub-categories, and categories. As a result of the analysis, the opinions and expectations of the students and teachers regarding the function, position, design, and content features of the 5th Grade Turkish Textbook and its position in the teaching process were obtained. Firstly, according to the results regarding the function of the textbook and its place in the teaching process, it was seen that the students generally define the Turkish textbook with the function of "instructional purpose", and the teachers explain the textbook as the "main resource" used in Turkish teaching. Considering the results regarding the design features, while the students stated that the cover image of the textbook was not qualified, and the picture-text harmony in the content was not adequately provided, teachers stated that Turkish textbooks are not suitable in terms of cover, volume and page quality. Considering the results of the texts handled within the scope of the content characteristics, it was concluded that both the students and the teachers expressed that the texts in the Turkish textbook were not interesting, not of appropriate length, and not suitable for the developmental needs of the students. When the results were examined in terms of the questions and activities in the textbook, it was seen that both participants generally pointed that the quality of the questions and activities were not sufficient and functional. In particular, the students stated that the questions and activities were not expressed clearly enough. Finally, regarding the results obtained from the extra stimuli used in the classroom environment, while the students stated that extra listening/watching materials were mostly used in the classroom environment, the teachers emphasized that students mostly benefited from visual and auditory stimuli and literary texts that were not in the textbook. In addition, it was observed that students and teachers, as active users of the textbook, had important expectations especially for making the qualified Turkish textbook. From this point of view, a checklist that can be used in the preparation of the Multipurpose Turkish Textbook has also been developed within the scope of the study. In the conclusion section, taking all the data together, practical suggestions were given about what needs to be done in order for the making of the qualified Turkish textbook to meet the expectations and the needs of students and teachers.
  • Item
    Okul yöneticilerinin hukuk okuryazarlığı yeterliklerine ve hak arama özgürlüğünün kullanımına ilişkin görüşleri
    (Ankara Üniversitesi, 2022) Koç Başaran,Yağmur
    Bu araştırmada okul yöneticilerinin, yöneticilik yapan meslektaşlarının hukuk okuryazarlığı yeterliklerine, hak arama özgürlüğünü kullanma durumlarına ve hukuk okuryazarlığı yeterliklerinin hak arama özgürlüklerini kullanma durumlarına etkilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Karma yöntem desenlerinden yakınsak desene göre tasarlanan araştırmanın nicel aşamasında hedef evreni 2018–2019 Eğitim-Öğretim yılında Ankara ilinde kamu ilkokul, ortaokul ve liselerinde görev yapan 2320 yönetici (müdür ve müdür yardımcısı) oluşturmuştur. Tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen örneklemde 387 yönetici yer almıştır. Araştırmanın nitel aşamasında Ankara'da kamu ilkokul, ortaokul ve liselerinde görev yapan 14 okul yöneticisi ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilen "Okul Yöneticilerinin Hukuk Okuryazarlığı Yeterliklerine İlişkin Yönetici Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Ölçme Aracı" uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde katılımcıların görüşleri aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerine göre analiz edilmiştir. Katılımcı görüşlerinin cinsiyet ve eğitim hukuku alanında eğitim alma durumu değişkenlerine göre karşılaştırılmasında t-testi; kıdem, okul kademesi ve lisans eğitimi tamamlanan fakülte değişkenlerine göre karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Anlamlılık testleri için α=.05 anlamlılık düzeyi seçilmiştir. Araştırmanın nitel aşamasında katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilen "Hukuk Okuryazarlığı Yeterliği ve Hak Arama Özgürlüğünü Kullanma Durumlarına İlişkin Yönetici Görüşme Formu" uygulanmıştır. Araştırmanın nitel aşamasında okul yöneticileri ile yapılan görüşmeler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada nitel ve nicel bulguların birleştirilmesiyle elde edilen sonuçlar okul yöneticilerinin hukuk okuryazarlığı konusunda temel olarak yeterlik gösterdiklerini ortaya koymuştur. Başka bir ifadeyle araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin okul yönetimine yön veren mevzuata ilişkin bilgi ve becerilere (hukuk kurallarına ilişkin temel bilgiler, hukuk kurallarına ilişkin temel beceriler ve öğrenciye, personele, veliye yönelik hukuk kurallarını uygulama becerileri) sahip olduğu saptanmıştır. Diğer taraftan araştırma sonuçları okul yöneticilerinin, hak arama yolları ve süreçleri konusunda yeterli bilgi sahibi olmadığını; şikâyet durumunda (görevden alınma, yer değişikliği, suçlanma, ceza alma vb.) hak arama yollarına başvurmayı tercih ettiklerini; sendika avukatına danışarak hak arama yollarına başvurmayı yeğlediklerini; hak arama sürecinde üst makam tarafından yapılan hukuk dışı uygulamalardan dolayı engeller ve sorunlar yaşadıklarını; hak arama sürecinde yaşadıkları engeller ve sorunlarla çoğunlukla baş edemediklerini; ancak ciddi mağduriyetlerden dolayı hak aradıkları süreçlerde karşılaştıkları engeller ve sorunlarla pes etmeden mücadele ettiklerini göstermiştir. Ayrıca araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin hukuk okuryazarlığı yeterliklerinin hak arama özgürlüklerini kullanma durumlarını etkilediği saptanmıştır. In this research, it is aimed to determine the opinions of school administrators on the legal literacy competences of their colleagues, their use of the freedom to claim rights, and the influences of legal literacy competences on the use of their freedom to claim rights. In the quantitative phase of the research, which was designed according to the convergent design from the mixed method designs, the target population was composed of 2320 administrators (principals and assistant principals) working in public primary, secondary and high schools in Ankara in the 2018-2019 school year. There were 387 administrators in the sample determined by the stratified sampling method. At the qualitative phase of the research 14 school administrators, working in in public primary, secondary and high schools in Ankara, were interviewed. In the quantitative phase of the research, "The Measurement Tool for Determining the Opinions of School Administrators on Legal Literacy Competences of School Administrators" developed by the researcher, was applied to the participants. In the analysis of quantitative data, the opinions of the participants were analyzed according to the arithmetical mean and standard deviation values. The t-test was used to compare participant opinions according to the variables of gender and their education about education law; on the other hand one-way analysis of variance was used to compare their opinions according to the variables the variables of seniority, school level and the faculty graduated from. For the significance tests, α=.05 significance level was chosen. In the qualitative phase of the research, the "Administrator Interview Form on Legal Literacy Competence and the Use of the Freedom to Claim Rights" developed by the researcher was applied to the participants. In the qualitative phase of the research, interviews with school administrators were subjected to content analysis. The combining quantitative and qualitative findings'results of the research revealed that school administrators basically showed competence in legal literacy. In other words, as a result of the research, it was determined that school administrators had the knowledge and skills related to the legislation that directs the school administration (basic knowledges about the rules of law, basic skills about the rules of law, and the ability to apply the rules of law for students, staff and parents).On the other hand, the results of the research showed that school administrators did not have sufficient knowledge about the ways and processes of claiming rights, and they prefered to resort to ways of claiming rights in case of complaints (dismissal, relocation, accusation, punishment), and they prefered to claim rights by consulting the union lawyer, and they faced obstacles and problems due to illegal practices made by the higher authority in the process of claiming rights, and they mostly could not cope with the obstacles and problems they experienced in the process of claiming their rights, and they only struggled with the obstacles and problems they encounter in the processes they claim rights due to serious grievances. In addition, as a result of the research, it was determined that the legal literacy competences of school administrators influenced their use of their right to claim rights.