Cilt:25 Sayı:02 (1992)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:25 Sayı:02 (1992) by Author "Eğitim Bilimleri Fakültesi"
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item Ankara üniversitesi eğitim programlarının değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Varış, Fatma; Gürkan, T.; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmada, Eğitim Bilimleri Fakültesinin programları; amaçlar, kapsam, süreçler yönünden incelenmiştir. “Program Geliştirmede-Seminer ve uygulama” dersinin sömestir plânı çerçevesinde yürütülen bu çalışma, aynı zamanda, yaparak ve yaşayarak öğrenmenin üniversite düzeyde uygulanmasına bir örnek katmıştır.Item Batılılaşma ve Eğitim(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1992) Doğan, İsmail; Eğitim Bilimleri FakültesiBatılılaşma, Batılı kültür ve değerler doğrultusunda gelişen yeni yaşama biçimlerinin yön ve hedefini belirleyen bir kavramdır. Modernleşme ve yenileşme kavramlarını da içermesi bu yüzdendir. İnsan ve toplundan ayakta tutan, kültürel ürün ve etkinliklerin yerel (mahalli) koşulları zorlayarak kendi dışına yönelmeleri giderek bir üstünlük ölçütüne ulaşması başka kültürler karşısında temel farklılaşma nedeni olarak ortaya çıkmaktadır. Batılılaşma, böyle bir farklılaşmayı kendi lehine bir üstünlük ölçütü olarak çeviren bir uygarlığın kendi dışındaki ülke ve toplümların (kültür ve uygarkkların) bu görece üstünlük karşısında temel tercih ve redlerinin keşistiği süreç olarak ta adlandırılabilir.Item Bazı paradigmalarda eğitim ve özgürlük ilişkisi(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1992) İnal, Kemal; Eğitim Bilimleri FakültesiBu makalenin amacı, radikal ve özgürlükçü anlayışların eğitim konusunda nasıl biçimlendiğini araştırmaktır. Bu amaçla makalede Anarşizm ve Marksizm ile birlikte Freud’cu Sol ve Işlevselci paradigmaların kısa, bir genel açıklaması verildikten sonra, bu yaklaşımlar çerçevesinde düşünülebilecek bazı kişilere yer verilmektedir. Önce Marksist çerçevede eğitime bakan Freire, Bowles ve Gintis, Althusser ve Poulantsaz incelendikten sonra, ikinci olarak, Anarşizm’e değinilmektedir. Godwin, Stirner ve Baker Anarşist yaklaşım içinde ele alınmaktadır. Freud’u “SoP’dan geliştirmeye çalışmış olan Reich ve Neil, psikoloji ve psikanaliz derinlikli görüşleriyle, eğitim ile özgürlük arasında ilişki aramışlardır. Son olarak, toplumbilim de II. Dünya Savaşı sonrası çok kullanılan Işlevselci yaklaşım içinde Illich ile Collins incelenmiştir.Item Büyük Selçuklu devletinde eğitim ve öğretime genel bir bakış(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1992) Güven, İsmail; Eğitim Bilimleri FakültesiBugüne kadar kurulmuş olan Türk devletlerinin içinde en önemlilerinden birisi de “Büyük Selçuklu Devleti”dir. (1040-1308) Selçuklular gerek Türk, gerekse Dünya tarihinde medeniyete katkı bakımından çok önemli roller oynamışlar ve çok önemli gelişmeleri ortaya çıkarmışlardır. Eğitim alanında da Türk Eğitimine katkıda bulunan hatta birçok yeni kuruluşun öncülüğünü yaparak, günümüze ulaşmasını sağlayan devlet, yine Selçuklu devleti ölmuşlur denilebilir. Özellikle bu devirde kurulmuş bazı kurumlar günümüz modern Türkiye’sinde bile halen mevcuttur. Bu nedenle buradaki eğitimsel gelişmelerin kısa da olsa ele alınmasının Türk Eğitim Tarihi’ne katkıda bulunacağını umuyoruz.Item Davranış bilimlerinde anket (bilgi toplama aracının) geliştirilmesi(Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1992) Özoğlu, Çetin; Eğitim Bilimleri FakültesiAnket, bilgi toplama yöntemlerinden biri olarak, araştırmaya konu olan bireylerin başkaları tarafından gözlenemeyen davranışlarının ortaya çıkardığı uyarım, yansıma, tutum, düşünce ve yaşantılarına ilişkin bilgileri toplamada oldukça etkilidir. Doğal olarak, bireyin gösterdiği tepkileri yüzeysel bir biçimde ele alıp, doğruluğunu ileri sürmek olanak dışıdır. Ancak anketler aracılığıyla ve özellikle görüşmelerde bilgilerin doğruluğu, elde edilen diğer yardımcı bilgilerle kontrol altında tutulabilir.Item Denizli'nin bazı ilçelerindeki rtoplumsal değişmelerin gençlik ve el sanatlarına etkisi üzerine bir araştırma(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Tezcan, Mahmut; Eğitim Bilimleri FakültesiGünümüz Türkiye’sinde toplumsal değişmeler büyük bir yoğunluk, kazanmış her alana yayılmıştır. Ülkemiz illerinden Denizli de bu değişmelerden geniş ölçüde etkilenmiştir. Araştırma yöremiz, Denizli’nin Yatağan, Serinlıisar, Yeşilyuva ve Babadağ kasabalarıdır. Serinhisar ve Babadağ bugün ilçe olmuşlardır. Araştırma konumuz, bu kasabalardaki toplumsal değişmelerin gençliğe ve geleneksel el sanatlarına yansımasıdır. Amacımız, bugünkü durumu ortaya koymaktır. Çalışmamızın verileri, adı geçen yörelerdeki kişisel gözlemlerimiz ile yetkili kişiler (Belediye Başkanları ve gençler)le görüşmelerimize dayandı-dırılmıştır. Ayrıca, yöreye ilişkin bazı yayınlar da gözden geçirilmiştir.Item Disiplin sağlamada öğretmen davranışları(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Gözütok, Dilek; Eğitim Bilimleri FakültesiYetişkinler çocuğun biyolojik ,psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını karşılarken ondan, sınırlarını kendilerinin çizdiği yaşam düzenine uymasını beklemektedir. Çocuktan yetişkinlerin belirlediği bu kurallara uyması ve aynı zamanda bağımsız davranmayı öğrenmesi istenmektedir. Bu ikisi arasındaki denge, yani baskı unsuru yaratmayan disiplin sağlama davranışları sayesinde, çocuğun bir yandan çizilen bu yaşam düzenine uyması, bir yandan da sağbkb bir kişilik geliştirip, özgür düşünme ve bağımsız davranışlar geliştirebilmesi sağlanacaktır.Item Eğitim araştırmasının eğitime zararı(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Büyükdüvenci, Sabri; Eğitim Bilimleri FakültesiEğitim araştırmasının pratik değerine ilişkin kuşkular yaygındır. Öğretmenlerin büyük bir kısmının araştırma bulgularından haberleri olmamakta ve bu alanda harcanacak zamanı boşa harcanmış zaman olarak düşünmektedirler. Ulaştıkları araştırma bulguları ise yetersiz, ilgisiz ya da sağduyunun değişik bir biçimi olmaları nedeniyle onlar için pek yararh görünmemektedir. Öte yandan, eğitimin gelişim göstermesinde önemli katkıları olduğuna inanan iyi finanse edilmiş, kendilerinden 'emin bir araştırmacılar grubu vardır. Tüm bunların yanın da bir de, eğitim araştırmasının eğitime zarar verdiği- tartışma konusu yapılmaktadır. Bu incelemede bu son husus üzerinde durulacaktır. İnsan doğası, değerleri ve bilgi konularında birçok araştırmanın dayandığı yanlış ve zararlı varsayımlar gösterilmeye çalışılacaktır.Item Eğitim iletişimi kavramı(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Deryakulu, Deniz; Eğitim Bilimleri Fakültesiİletişim çağı , olarak da adlandırılan yirminci yüzyılda iletişim biliminde büyük gelişmeler olmuş, bu bilim tek bir bakış açısı olmaktan öte, ilişkilendirildiği birçok alanın ayrılmaz bir parçası olma özelliği kazanmıştır. İletişim biliminin kapsamı da ilgili çalışmaların artması ile daha da genişlemiştir. Örneğin; tıp bilimindeki gelişmeler biyolojik iletişim, nörolojik iletişim, psikoloji bilimindeki gelişmeler iletişim psikolojisi, bilgisayar bilimleri ve sibernetik alanındaki gelişmeler veri iletişimi, felsefe alanındaki yeni gelişmeler iletişim felsefesine, dil bilim ve semantik alanındaki gelişmeler anlamsal iletişime, basm-yaym alanındaki gelişmeler kitle iletişimine, davranış bilimleri ve eğitim bilimlerindeki gelişmeler de bir eğitim iletişimi kavramına yönelik yapıyı hazırlamıştır.Item Eğitim programlarını geliştirme etkinlikleri üzerine bir desenleme(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Babadoğan, Cem; Eğitim Bilimleri Fakültesiİster bir eğitim isterse bir öğretim programım gcbştirirken önceden geliştirme hazırlığı yapmak gerekir. Bu bir tür planlamadır ve buna geliştirme programı denir. Bir model oluştururken, yürürlükteki programı daha yeterli bir duruma getirmek için, onun etkinliğinin incelenmesi gerekir. Bu incelemede, değerlendirilecek unsurların çerçevesinin sağlam olarak belirlenmesi önem taşımaktadır.Item Eğitim sisteminde ölçme ve değerlendirme alanındaki gelişmeler(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Koç, Nizamettin; Eğitim Bilimleri Fakültesiİster bir eğitim isterse bir öğretim programım gcbştirirken önceden geliştirme hazırlığı yapmak gerekir. Bu bir tür planlamadır ve buna geliştirme programı denir. Bir model oluştururken, yürürlükteki programı daha yeterli bir duruma getirmek için, onun etkinliğinin incelenmesi gerekir. Bu incelemede, değerlendirilecek unsurların çerçevesinin sağlam olarak belirlenmesi önem taşımaktadır.Item Eğitimde ikili sistem(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Şahinkesen, Ali; Eğitim Bilimleri FakültesiBir ülkenin kalkınmışlık düzeyi genelde dört temel öğeye bağlanmaktadır. Bunlar, insan gücü, doğal kaynaklar, sermaye ve teknolojidir. Teknoloji üretecek, üretilmiş teknolojiyi işe koşacak teknolojiye uyum sağlayacak, doğal kaynaklan bulup kullanacak, sermayeyi işlevsel hale getirecek insan gücüdür. Bu ve benzeri nedenlerle insan gücüne kalkınmada % 70’lere kadar varan pay verilebilmektedir. Ayrıca günümüzde bilim ve teknoloji çok hızlı bir gelişme göstermekte ve bu gelişmelerin uygulamaya konma zamanı da gittikçe azalmaktadır.Item Evrim içinde sanat eğitimi politikaları(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) San, İnci; Eğitim Bilimleri FakültesiBir toplumsal kurum olarak okul, bir toplumsal bilim ve düzence olarak eğitim nasıl toplumdaki bilimsel, sosyolojik, teknolojik, kültürel ve siyasal değişmelerle değişime uğruyorsa, sanat eğitimi de aynı değişimleri gösterir. Avrupa’da tarihsel gelişim içinde sanat eğitimi değişik ve ayrımlı ereklere yönelmiş, çeşitli işlevsel ve ideolojik leitmotifler sanat eğitimine egemen olmuştur. Birbiriyle oldukça karmaşık bir biçimde düğümlenen bu işlev, ar ek ve ideolojiler arasından birtakım leitmotiflerin saptanabilmesi olanaklıdır. Bunların çoğunun kimi zaman evrensel anlamlar ve uzantılar taşıdıkları da anımsanmalıdır. Kısaca bu Ieitmotifleri şöylece özetleyebiliriz:Item Eylem kimlikleme düzeyine, yaş, cinsiyet, sosyoekonomik düzey ve okul türünün etkisi(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Öğülmüş, Selehattin; Eğitim Bilimleri Fakültesiİnsânlar yaşamları boyunca sürekli olarak birşeyler yaparlar ya ela yapıyormuş gibi görünürler. Vallacher ve Wegner (1985) tarafından öne sürülen Eylem Kimlikleme Kuıamı’nda “eylem akışı” olarak adlandırılan ve sözkonusu kuramın çıkış noktalarından birini oluşturan bu olgu, pekçok yazar tarafından (Örneğin: Heider, 1958; Barker, 1964; Gürkay-nak 1978; Atkinson ve Bircb, 1977) vurgulanmaktadırItem Fare ve insanlarda bilişsel haritalar(1992) Dönmez, Ali; Tolman, Edward C.; Eğitim Bilimleri FakültesiBu yazıda farelerle yapılan deneyler üzerinde duracağım. Fakat ayrıca en sonda insanlarin klinik davranışları için farelerden elde edilen bulguların önemini de belirtmeye çalışacağım. Üzerinde duracağım fare deneylerinin çoğunluğu Berkeley labaratuarında yapılmıştır. Ancak, zaman zaman yaşamlarını eyalet dışı labaratuarlarda boşa harcadıkları, yanlış kullanıldıkları açık olan Berkeley dışı farelerin davranışlarına da değineceğim. Dahası, Berkeley deneylerimizi betimlerken bunlardan bir çoğunu atlatmak zorunda kalacağım. Üzerinde duracağım deneyler bazı fikirlerini benden almış olan yüksek lisans öğrencileri (ya da yetersiz ücretli araştırma görevlileri) tarafından yapılmıştır. Çok azı benim tarafımdan gerçekleştirilmiştir.Item Hümanizm(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Kale, Nesrin; Eğitim Bilimleri FakültesiFelsefi ve edebî bir düşünce (kavram) olan hümanizm İtalya’da 14. Y. Yılın ikinci yarısında ortaya çıkıp modern kültürün önemli bir unsuru olarak Avrupa’nın diğer şehirlerine de yayılmıştır. Hümanizm insanın değerini kabul eden; onu herşeyin ölçütü olarak tanımlayan, insanın doğasını, yetilerini ölçüsünü (sınırlarını) ya da ilgilerini konu edinen bir felsefedir.Item İki eleştirel akıl yürütme gücü ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin bir psikologlar paneli tarafından değerlendirilmesi(1992) Modjeski, Richard; William, Michael; Çıkrıkçı, Nükhet; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışma iki eleştirel akıl yürütme gücü ölçeğinin a) Cornell Eleştirel Akıl Yürütme Gücü testi Düzey .X’le b) Watson-Glaser Akıl Yürütme Gücü Ölçeği-Form YM’nin geçerlik, güvenirlik^ ve ölçme hatalarının bir psikologlar paneli tarafından, değerlendirimesi çalışmasıdır. Bu değerlendirmede ölçütler takımı olarak, “Eğitimsel ve Psikolojik- Testlere İlişkin Standarlar” adlı yayının 1974 baskısındaki 10 temel geçerlik, 5 temel güvenirlik ve ölçme hatası standardı ele alınmıştır.Item İnsan yetiştirme(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Büyükdüvenci, Sabri; Eğitim Bilimleri FakültesiEğitim normatif bir bilimdir; olması gerekenle uğraşır. Konusu da insandır ve bu insanı belli bir noktaya getirmek, ona daha önceden öngörülen bir form, biçim kazandırmaktır. Ancak burada gözden kaçan önemli bir husus var; o da şu: insanı etkileyen faktörler o denli çeşitli ve karmaşık ki (bunlar arasında aile, sokak, sosyal ve siyasal yapı, içinde bulunulan coğrafi bölge, doğa, batta ve batta iklim, çocukluk-ergenlik-yaşklık gibi gelişme basamakları, inanç sistemi, gibi etkileri gözleneme-yen, bir anlamda ‘gizli eğiticiler’ denebilecek faktörler sayılabilir) tüm bu değişkenleri kontrol akında tutabilmek olanaksız, Bu nedenle olsa gerek eğitimde öngörülen amaçlar hiçbir zaman gerçekleşememektedir. Eğitim sistemimizdeki amaçlarla çıkan sonuçların bir karşılaştırması bunun iyi bir yakın örneğidir. Amaçların gerçekleşememesinin nedenlerini salt Öğretimde, okulda ve genelde eğitimcide aramak büyük bir yanılgıdır. Ye tüm eğitim reformları bu yanılgı üzerinde inşa edilmiştir. Bu nedenle başarı da abnamamıştır. Bıinun temel nedeni eğitim sürecinin iç mantığında yatmaktadır. Bu m ar tığı kavramadıkça sürecin iyi bir değerlendirmesini yapabilmek çok zordur. Olaya bir başka açıdan bakarsak sanırım durum daba bir açıklık kazanır; söz gelimi, genelde doğa bilimleri ve özelde mühendislik bilimleri çok gelişmiştir. Niçin? Çünkü bu gibi alanlarda değişkenleri kontrol edebilmek büyük ölçüde mümkündür; bu yapılabildiği için aya insan gönderilebilmoktedir. Aynı anda tüm dünyaya televizyon yayınları yapılabilmektedir. Çünkü Bu gibi sistemler statiktir, değişkenleri kontrol edilebilmektedir. Eğitim denilen sistem ise statik değildir. Bu nedenle, doğa bilimlerinin statik sistemlere uygun olan bilimsel yöntemleri eğitimde etkili olamamaktadır. Biyolojik bir sistem olarak insan da statik değildir, içinde yaşadığı topliım da.Item İşitme engelli bireyleri mesleğe hazırlama(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Kargın, Tevhide; Eğitim Bilimleri FakültesiMesleğe hazırlanma çocukluk döneminden başlayarak ergenlik döneminin sonuna kadar şekillenen bir süreçtir. Bu süreç içerisinde bireyler aldıkları eğitim, aile ve çevre ile etkileşimin sonunda gelecekte hangi mesleğe yönelecekleri konusunda bir karara varırlar ve bu kararlarını gerçekleştirmeye yönelik bir eğitimden, geçerler. işitme engelli bireyler ise çocukluktan başlayıp ergenlik döneminin sonuna kadar geçen süreç içerisinde bir mesleğe karar verme konusunda bazı engellerle karşı karşıya-dırlar. Bu engeller hem bu bireylerin sözel iletişimindeki güçlüklerinden kaynaklanırken hem de bu bireyleri mesleğe hazırlayıcı uygun programların olmayışından kaynaklanmaktadır.Item Mesleki danışmada psikodramanın kullanılması(Ankara Üniversitesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1992) Dökmen, Üstün; Eğitim Bilimleri Fakültesi