Cilt:17 Sayı:02 (2018)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:17 Sayı:02 (2018) by Issue Date
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Türkiye’de zeka değerlendirme sürecinde yaşanan etik sorunlar ve öneriler(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Karadağ, Yaşam; Baştuğ, Gülbahar; Sağlık Bilimleri FakültesiHer birey birbirinden farklı özelliklere sahiptir ve bu farklılıkların başında gelen önemli bir unsur da zekadır. Üzerinde birçok araştırma yapılmasına rağmen, araştırmacılar zekanın tanımına ilişkin kesin bir yargıya varamamıştır. Bununla birlikte zekanın ölçülmeye çalışılması uzun süredir devam etmektedir. Birçok ülkede olduğu gibi, Türkiye’de de her yıl binlerce zeka testi uygulanarak bireyler için hayati önem taşıyan kararlar alınmaktadır. Bazı zeka testlerinin psikometrik özelliklerinin zayıf olmasının yanı sıra uygulayıcıların yetkin ve yeterli olmayışa da etik açıdan önemli bir sorun oluşturabilmektedir. Bu makalede psikolojik değerlendirmede önemli bir rolü olan zeka değerlendirme sürecine değinilecektir. Bu bağlamda Türkiye’de uzun yıllardır kullanılan ve yeni geliştirilen zeka testleri ele alınarak, zihinsel değerlendirme süreci çerçevesinde oluşan etik sorunlar tartışılacaktır.Item Sağlık okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Biçer, Enis Baha; Malatyalı, İrem; Sağlık Bilimleri FakültesiSağlık okuryazarlığı kavramı, kişinin kendi sağlığı ile ilgili gerekli bilgileri toplaması, topladığı bilgileri anlaması, değerlendirmesi ve uygun karara ulaşabilmesi ile ilgilidir. Kişiler mevcut sağlık düzeyini ve mevcut sağlık politikalarını değerlendirerek en uygun maliyette ve kalitede sağlık kararları verebilirler. Üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlık düzeyinin belirlenmesini amaçlayan bu çalışma birey ve toplum sağlığı açısından oldukça büyük bir öneme sahiptir. Tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlanan bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlık düzeyini belirlemektir. Araştırmanın evreni 16.02.2018 - 30.03.2018 tarihleri arasında, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nde öğrenim gören tüm öğrencilerden oluşmuştur (N:55.452). Araştırmada tabakalı örneklem seçim yöntemiyle 870 üniversite öğrencisi örnekleme dâhil edilmiştir. Veriler Şubat-Mart 2018 tarihlerinde toplanmıştır. Çalışma bu tarihlerde üniversitede öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 1.003 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Üniversite öğrencilerinin % 62,8’i yeterli ve mükemmel sağlık okuryazarlığı düzeyine sahiptir. Kadın katılımcıların sağlık okuryazarlığı algıları erkeklere kıyasla daha yüksek çıkmıştır. Yaş, cinsiyet, ailenin gelir durumu, anne ve baba eğitim durumu, medeni durumun sağlık okuryazarlık düzeylerinde etkili olduğu görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin sağlıkla ilgili konularla yeterli düzeyde bilgiye sahip olduğu söylenebilir. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlık düzeyinin daha da geliştirilebilmesi için eğitim seminerlerinin düzenlenmesi önerilebilir.Item Yaşlılar için bir halk sağlığı hemşireliği yaklaşımı: ''fiziksel aktivite danışmanlığı''(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Canlı, Serap; Karataş, Nimet; Sağlık Bilimleri FakültesiYaşlanma yaşam kalitesini düşüren patolojik olaylarla birlikte seyrettiği için sağlık çalışanları tarafından özel olarak ele alınması gereken bir dönemdir. Bu dönemde sağlık açısından son derece önemli olan konulardan biri de fiziksel aktivitedir. Yaşlılarda fiziksel aktivite ve fiziksel aktivitenin sağlıklı bir yaşam ve fonksiyonel bağımsızlığı sağlama ve yaşam kalitesini iyileştirmedeki faydalarından bahsedilmektedir. Bu derlemede, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de artan yaşlı nüfusun fiziksel aktivite durumu, yaşlılara fiziksel aktivite konusunda sunulacak danışmanlık ve özellikle halk sağlığı hemşirelerine fiziksel aktivite danışmanlığı konusunda rehber olacak stratejiler ele alınmıştır. Çalışmada halk sağlığı hemşirelerinin mesleki rolleri içerisinde yer alan danışmanlık rolünü kullanmasını sağlayarak, yaşlı bireylerde egzersiz danışmanlığı konusunda ileri uygulamalar için teşvik etmek hedeflenmiştir. Halk sağlığı hemşirelerinin yaşlı bireylerde fiziksel aktiviteyi arttırmak için danışmanlığı özenli planlanmış oturumlarla sunabileceği, konu ile ilgili literatür taraması kullanılarak gösterilmiştir.Item Lipoprotein-ilişkili fosfolipaz A2: iskemik inme için bir risk faktörü mü?(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Alkan, Berna; Mungan, Semra Öztürk; Sağlık Bilimleri FakültesiAmaç: Çalışmanın amacı, lipoprotein ile ilişkili fosfolipaz A2 (Lp-PLA2) ile inme oluşumu arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. Yöntem: Çalışma kapsamında 24 saatiçerisinde akut iskemik inme teşhisi konmuş 53 hasta ile hasta grubu yaş ve cinsiyetine uygun 42 kontrol denek incelendi. Bu araştırma Aralık 2009 ve Mayıs 2010 tarihleri arasında Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Nöroloji Bölümüne başvuran hastaları ve kontrol konularını içeren randomize, vaka kontrollü, gözlemsel bir çalışmadır. Bulgular: Çalışmamızda, Lp-PLA2'nin ortalama düzeylerinin hasta grubunda 207.3 ± 107.3 ng/ml, kontrol grubunda ise 128.6 ± 10.3 ng/ml olduğu, hasta ve kontrol grubu arasındaki farkın ise istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur (p <0.01). Sonuç: Çalışmamızın sonuçları, Lp-PLA2'nin iskemik inmede rol oynadığını ve ateroskleroz için erken bir gösterge olarak değerlendirilebileceğini gösterdi. Kesin bir sonuca ulaşabilmek için daha geniş hasta grupları ile kapsamlı çalışmalara ihtiyaç vardır.Item Hemşirelik öğrencilerinin sosyo-kültürel ve demografik özelliklerinin çocuk istismarı ve ihmali farkındalığı ile ilişkisi(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Özçevik, Damla; Güneş, Özlem Deniz; Ocakçı, Ayşe Ferda; Sağlık Bilimleri FakültesiAmaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin sosyo-kültürel ve demografik özelliklerinin çocuk istismarı ve ihmali farkındalığı ile ilişkisini incelemektir. Yöntem: Çalışma tanımlayıcı tiptedir. Araştırmanın örneklemini 121 öğrenci oluşturmuştur. Çocuk istismarı ve ihmali farkındalığını değerlendirmek için Altan tarafından geliştirilen Çocuk İstismarı ve İhmali Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Bulgular: Çocuk istismarı ve ihmali farkındalık puan ortalaması 79.179.45 olarak bulunmuştur. Hemşirelik öğrencilerinin farkındalık düzeylerini yaş, sınıf, kardeş sayısı, kendini davranışlarında tanımlama biçimi ve algılanan sosyal destek düzeylerinin etkilediği belirlenmiştir. Sonuç: Mevcut çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali konusunda farkındalık düzeylerinin iyi olduğu belirlenmiştir.