Browsing by Author "Taymaz, Haydar"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Bankalarda personel yetiştirme sorunları ve bir hizmet içi eğitim modeli(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1988) Erki, Bekir Sıtkı; Taymaz, HaydarItem İlköğretim okullarında eğitici çalışmaların değerlendirilmesi (Ankara ili örneği)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995) Şahan, Gülsün; Taymaz, Haydar; Eğitim Yönetimi ve PlanlamasıThe most important three tasks of the education are social, political and economic. Education makes one person social, transforms he/she in to a conscious citizen and rises he/she to the best productive and comsurnptive level. School is a real community. In a school, one should apply an educational periot that will ensure the students to live in the community's life. During the courses, their skill should be increased, necessary knowledge and habits should be applied and more over one should tell them what the freedom is. Today's educational conception is based on the complete development and harmony of the students. Educational out of courses activities that are as important as the courses in the educational program, are not applied adequately in the schools. Some of the reasons for not adequate application of the educational activities are; excessive population of the classes burden of the courses, lack of interest of some teachers to these activities, limits of the place, time, equipment and flnencial sources. The aim of this inquiry is to make a general evoluation of the educational works in the premier schools, to point out the problems and to find out the solutions.In this inquiry, the opinions of the 101 premier school inspectors charged in the city of Ankara, 72 directors charged in the 16 premier schools which are chosen equally among the central districts, 221 branch teachers and 261 class teachers, are taken. The results are as follows: 1. The aims of the educational studies ar& attained moderately. 2. The appl icationas are realized in low or medium level. 3. Sources such as time, money, equipment and concerning publications are mostly requiread. 4. In this subject, teachers are officient and directors are helpful moderately, moreover, controls of the premier school inspectors are realizet at medium level and they never make the necessary quidance. As a conclusion, to reach to the targets determined in the educative works, the deficiencies in the application and the factors preventing success in the application should be reaxamined by the cooperation of the directors and teachers an the applications for the realization of the target should be emphasized.Item İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönetme biçimleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Gümüşeli, Ali İlker; Taymaz, HaydarBu araştırmanın genel amacı; îzmir tli ortaöğretim okulu müdürlerinin öğretmenler ile aralarında çıkan çatışmaları yönetmede çatışma yönetimi stillerini hangi derecede kullandıklarını ve bu stilleri tercihlerinde örgüt¬ sel ve bireysel demografik değişkenlerden etkilenip etkilen¬ mediklerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri, Rahim tarafından geliştirilen "Rahim örgütsel Çatışma Anketi" B Formu'nun Türkçe'ye uyarlanarak, 87 okul müdürü ile 249 öğre£m«nden oluşan 336 kişilik bir denek grubuna uygulanması yoluyla elde edilmiştir. Anketlerden elde edilen veriler frekans, ağırlıklı ortalama, varyans analizi ve iSO testi gibi teknikler kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. i Araştırma sonucunda müdür ve öğretmenlerin en fazla kullanılan çatışma yönetimi stillerinin tümleştirme ve uzlaşma, en az kullanılan stilin ise hükmetme olduğu konusunda algı birliği içerisinde oldukları ortaya çık¬ mıştır. Yine her iki grup da okulun türü, bulunduğu çevre, büyüklüğü; okul müdürünün mezun olduğu okul, cinsiyeti, yaşı, meslek kıdemi ve okuldaki kıdemi gibi demografik değişkenlerin müdürün çatışma yönetimi stili tercihini etki- xiiilemediği konusunda aynı görüşleri paylaşmışlardır. Buna karşın okul müdürünün yönetim konusunda katıldığı hizmet içi eğitim sayısının müdürün çatışma yönetimi stili tercihini etkilediği saptanmıştır. Bir başka ifadeyle, hizmet içi eğitime hiç katıl¬ mayanların bulunduğu grup ile, 2 veya daha fazla katılan¬ ların bulunduğu gruplar arasında istatistiksel bakımdan an¬ lamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Müdürler grubu, yönetim konusunda düzenlenen hizmet içi eğitimlere katılma sayısındaki artışa zıt olarak hük¬ metme stilinin kullanılmasında bir azalma olduğunu al¬ gılamışlardır, öğretmenler ise sözkonusu bu eğitimlere -- katılma ile tümleştirme ve uzlaşma stillerini kullanma arasında olumlu bir ilişki algılamışlardır. Müdür ve öğretmenler arasında yapılan karşılaştır¬ malarda, genel olarak tümleştirme ve kaçınma stillerine ilişkin olarak gruplar arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Müdürler öğretmenlere göre tümleştirme stilini daha çok, kaçınma stilinin daha az kullanıldığını al¬ gılamışlardır. Abstract This study purposes to investigate to what extent the secondary school principals in Izmir employ the methods of conflict management in conflicts that erupt between the teachers under their supervision and themselves, and to find out whether they are influenced by organizational and individual demographic variables in their choice of parti cular styles of conflict management. The survey-type was used in this study, which included a total of 336 subjects, conisting of 87 secondary school principles and 249 teachers. In order to obtain data, the subjects were administered the Turkish Version of Form B of Rahim's Questionnaire on Organizational Conflict. The corpus of data thus obtained was evaluated after first being subjected to the LSD test, and various forms of analysis such as frequency, weighted avarage and variance analyses. The study revealed full consensus among the subjects that "integration" and "compromising" were the most fre quently used styles of conflict management whereas "domina tion" the most infrequently used. It also revealed a consensus among both subject groups that a principal's choice of conflict management style was not influenced by such demographic varaiables as xvthe school type; the size and location of the school; the school from which the principal graduated; the principal's age, sex and professional seniority as well as the period of time he spent at the school. However, the study showed that the number of in-service training in conflict management attended by a principal had an impact on his choice of conflict management style. In other words, there were statistically significant.Item Okuldaki yönetsel faktörler ve öğrenci başarısına etkisi (Kuleli Askeri Lisesi)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Koçak, Ertuğrul; Taymaz, Haydar; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüSUMMARY In this study the administrative factors in the school and their effects on students success had been examined. Kuleli Military High School has been chosen as the research area for this study which has been focused on the educational activities in this school. In this research it has been intended to take precautions to improve the quality of the education and student's success, depending on the result of this study. In this descriptive research I considered both the teachers'and the students' evaluations in order to determine the effects of administrative factors upon the success of the students in the school system. For this reason two different questionaries, which are basically the same and of which have a wide perspective have been applied to two different parties (students and teachers). Questions which had been classified under nine topics in the questionnaire made it clear that the effects of the administrative factors showed their effects in the following fields. These fields are ; Professional development of the teachers. Students' approach for their profession and the futures school facilities, socio-cultural and leisure time activities, student's studying lesson, improvement and the applications of the programs, testing and evaluations of the student, communication between teacher, student and the administration, services for discipline and student's self-confidence. Each part of the questions in these fields is evaluated separately and in its own aspect and we have interpreted the finding in the questionnary. As the conclusion of this study it has been obviously revealed that students' success will be affected positively if the administrative factors in the school are well organized and students' demands are also taken into consideration. In this direction many suggestions have been put forward for increasing the success from the administrative point of view. 176Item Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti eğitim sistemlerinde müfettiş niteliklerinin karşılaştırılması(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997) Aytekin, Halil; Taymaz, HaydarBu araştırmada; Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 'nde eğitim müfettişlerinin niteliklerini belirlemek, müfettişlerin kişisel ve uzmanlık nitelikleri ile teftiş sisteminin yapı ve işleyişi arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve iki ülkenin teftiş sistemlerinin entegre edilmesi sürecine katkı sağlamak amaçlanmıştır. Araştırma kapsamına, 1995-1996 öğretim yılında Türkiye Cumhuriyeti'nin başkenti Ankara ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin başkenti Lefkoşa'da görev yapan mesleki ve teknik okullar dışında kalan öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler alınmıştır. Evrenden random yöntemiyle alınan toplam 2045 öğretmene, faktör analizi ve geçerlik güvenirlik çalışmaları ile gerçekleştirilen anket uygulanmış, bu anketlerden 1581'i geri dönmüş ve anketlerin bazıları veri işleme aşamasında değerlendirme dışı tutulmuştur. Değerlendirmeye alman anket sayısı 1578 olup, yüzde oram %77'dir. İstatistik! işlemler için bu sayı yeterli görülmüştür. Toplanan veriler SPSS istatistik programı kullanılarak çözümlenmiş¬ tir. Müfettişlerin niteliklerine ilişkin değerlendirmeler, her biri ayrı yapıyı gösteren yedi ayrı faktör üzerinden yapılmıştır. Araştırmanın amacını gerçekleştirmek amacıyla öğretmenlerin görev yaptıkları ülke ve öğretim düzeyi değişkenlerinin, müfettişlerin niteliklerini algılamaları üzerindeki temel ve ortak etkilerinin anlamlı olup olmadığı iki boyutlu varyans analizi ile test edilmiştir. Analizde, öğretmenlerin görev yaptıkları ülkenin ve öğretim kademelerinin müfettişlerin niteliklerine ilişkin algılarını etkileyip etkilemediği, diğer bir ifade ile algılar arasında bir farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek amacı ile temel etki testleri uygulanmıştır. Adı geçen iki faktörün sözkonusu algılar üzerinde birlikte ortak bir etkiye sahip olup olmadıkları ya da birlikte bir değişkenliğe yol açıp açmadıkları ortak etki testi ile belirlenmiştir. Temel etki testlerinin "anlamlı" çıkması durumunda öğretim düzeyi değişkenleri için hangi gruplar arasında anlamlı farklar bulunduğu- nü bulmak amacıyla gruplar arasında En Küçük Önemli Farklar Testi (LSD) yapılmıştır. Farkın hangi gruplar lehine olduğunu değerlendirmek için de ortalama puanlara bakılmıştır. Ayrıca, müfettişlerin yedi ayrı faktörde incelenen niteliklerine ilişkin öğretmen algıları, o nitelik altındaki her bir maddeye verilen cevapların ortalama puanları bulunarak madde bazında da değerlendirilmiştir. Kuramsal ve istatistik analiz sonuçları aşağıda gösterilmiştir; Türkiye Cumhuriyeti teftiş sistemi ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti teftiş sistemi arasında; 1- Teftiş hizmetlerinin yönetimi ve müfettişlerin konumu, 2-Müfettişlerin işe alınması ve yetiştirilmesi, 3-Müfettişlerin görevden alınması, 4-Müfettişlerin genel hakları 5-Müfettişlerin disiplin işleri ve ceza kovuşturması, 6-Müfettişlerin malî hakları, 7-Müfettişlerin sendika hakları, açısından farklılıklar bulunmuştur. Türkiye Cumhuriyeti müfettişleri ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti müfettişlerinin kişisel ve uzmanlık niteliklerine ilişkin öğretmen algılarında, KKTC müfettişleri lehine anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Bu farklılıklar aşağıda gösterilmiştir: 1-Öğretmen algılarına göre, Türkiye'de görev yapan müfettişlerle, KKTC'de görev yapan müfettişlerin kişisel nitelikleri arasında KKTC müfettişleri lehine farklılıklar bulunmaktadır. Türkiye'de öğretmenler, müfettişlerin sahip olmaları gereken kişisel niteliklere "düşük düzeyde" (X=2.43), KKTC'deki öğretmenler müfettişlerin kişisel niteliklere "iyi derecede" (X= 3.74), sahip bulunduklarını belirtmektedirler. 2-Öğretmen algılarına göre Türkiye'de görev yapan müfettişlerle, KKTC'de görev yapan müfettişlerin yöneticilik nitelikleri arasında KKTC müfettişleri lehine farklılıklar bulunmaktadır. Türkiye'deki öğretmenler, müfettişlerin "düşük düzeyde" (X=2.30), KKTC'de ise öğretmenler müfettişlerin "orta derecede" (X= 3.31) yöneticilik niteliklerine sahip olduklarını belirtmektedirler. Müfettişlerin rehberlik ve denetim yapabilme boyutlarından oluşan görev boyutuna ait nitelikler arasında, Türkiye'de görevli öğretmen algılarıyla, KKTC'de görevli öğretmen algıları arasında, KKTC'de görevli eğitim müfettişlerinin lehine farklılıklar bulunmaktadır. Türkiye'de görev boyutuna ait niteliklere ilişkin öğretmen algılarının ağırlıklı aritmetik ortalaması "az katılıyorum" (X=2.58), KKTC'de ise "çok katılıyorum" (X= 3.58) kategorisinde yer almaktadır. Bu iki ülke öğretmenlerinin algıları arasındaki farklılık, rehberlik alt boyutu ile denetim alt boyutu niteliklerinde de yerlerim korumaktadır. 4-Müfettişlerin moral verme ve güdüleme boyutlarından oluşan, davranış boyutuna ait nitelikler arasında, Türkiye'de görevli öğretmen algılarıyla, KKTC'de görevli öğretmen algıları arasında, KKTC'de görevli müfettişler lehine farklılıklar bulunmaktadır. Türkiye'de davranış boyutuna ait niteliklere ilişkin algılarının ağırlıklı ortalaması "az katılıyorum" (X=2.08), KKTC'de ise "çok katılıyorum" (X=3.47) kategorisinde yer almaktadır. Bu iki ülke öğretmenlerinin algıları arasındaki farklılık moral verme alt boyutu ile güdüleme alt boyutu niteliklerinde de yerlerini korumaktadır. 5-Türkiye'de görev yapan müfettişlerle, KKTC'de görev yapan müfettişlerin değerlendirme yapabilme nitelikleri arasında KKTC müfettişleri lehine farklılıklar bulunmaktadır. Türkiye'de değerlendirme boyutuna ait niteliklere ilişkin öğretmen algılarının ağırlıklı ortalaması "orta derecede" (X= 2.66), KKTC'de ise "çok katılıyorum" (X= 3.75) kategorisinde yer almaktadır. Bu iki ülke öğretmenlerinin algıları arasındaki farklılık değerlendirme boyutuna ait niteliklerin sıralanmasında da farklılığını korumaktadır. Abstract The objectives of this research are to determine the qualities of the educational inspectors in Republic of Turkey (RT) and Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC), to state the relationship between their personal and professional qualities and the structure and functioning of the inspection system, and to contribute to the process of integrating the inspection systems of the two countries. Within the scope of the research were the teachers who are working in Ankara, capital of RT and in Lefkoşa (Nicosia), that of TRNC, in schools except vocational and technical ones. The questionnaire developed by factor analysis and validity reliability studies had been applied to a total number of 2045 teachers who are taken from the population by means of random method. 1581 of the questionnaires were returned and some of them were excluded during the phase of data processing. The final number of questionnaires which had been considered were 1578, corresponding to 77%. This percentage has been regarded as sufficient for statistical operations. The collected data were analyzed using SPSS statistical program. The evaluations concerning the qualities of the inspectors were carried out through seven distinct factors each of which conveyed a distinct structure. In order to accomplish the goal of the research, whether the main and common effects of the variables of country and level of instruction on teachers' perception of qualities of the inspectors are significant were tested through two dimensional variance analysis. In the analysis in order to determine whether the country and the level of instruction in which the teachers work influence their perception, or in other words, create a difference between the perceptions main effect test was applied. On the other hand, whether or not these two factors together have a common effect on the perceptions in question or whether they lead to a difference was determined using two-way interaction test. In case when the results of main effect tests were "significant", in order to find out among which groups there are significant differences Least Significant Differences test were carried out between groups; the average points were considered to 159 evaluate the difference. Moreover, teachers' perceptions about inspectors' qualities examined in seven distinct factors were evaluated also in item heads, having calculated the average points of answers given to each item under that quality. The results of the theoretical and statistical analysis are as follows: Differences were found between the inspection systems of RT and TRNC in terms of: 1- Management of inspection services; and positions, 2- Employment and the instruction, 3- Removal, 4- General rights 5- Disciplinary issues and penal prosecution, 6- Financial rights, 7- And syndical rights of the inspectors. According to teachers' perceptions concerning the personal and professional qualities of the inspectors of the two countries, significant differences were seen in favor of inspectors in TRNC. These differences are displayed below: 1- As to personal qualities of inspectors, significant differences were seen in favor of those working in TRNC. The teachers in Turkey state that the inspectors have personal qualities at low level (X=2.43), while the teachers in TRNC believe it to be at high level (X=3.74). 2- According to teachers' perceptions, there are differences concerning managerial qualities of the inspectors holding offices in the two countries in favor of TRNC. The teachers of Turkey, state that the inspectors have managerial qualities at low level (X=2.30), while the teachers in TRNC state that the inspectors have this kind of qualities at medium level (X=2.31). 3 As to missionary dimension of qualities which is composed of guidance and control dimensions, the perceptions of the teachers working in Turkey are different from those of the teachers in TRNC in favor of the inspectors in TRNC. In Turkey, the weighted arithmetic mean of the perceptions of teachers about the missionary qualities of inspectors fall into the category of "weakly agree" (X=2.58), while in TRNC it falls into "strongly agree" category (X=3.58). The difference of the perceptions of 160 the teachers in these two countries has again the same tendency in sub- dimensions of guidance and control. 4- As to behavioral qualities composed of encouraging and motivating dimensions, there is a difference between the perceptions of teachers working in Turkey and TRNC in favor of the latter. In Turkey, the weighted arithmetic mean of these perceptions fall into the category of "weakly agree" (X=2.08), whereas in TRNC into that of "strongly agree" (X=3.47). The perceptions of the teachers in the two countries display the same tendency concerning sub-dimensions of encouraging and motivating. 5- There are differences between qualities of assessment (evaluation) of the inspectors of Turkey and TRNC in favor of the latter. In Turkey the weighted arithmetic average of the perceptions of the teachers concerning this issue corresponds to medium level (X=2.66), while in TRNC to "strongly agree" category (X=3.75). This difference which is in favor of the inspectors holding offices in TRNC remains the same in enumeration of qualities concerning the assessment dimension.Item Ulaştırma Bakanlığı'nda eğitim birimlerinin örgüt yapısı ve işleyişi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995) Demir, Nevin; Taymaz, Haydar; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüSUMMARY Organizations need to train their personnel in accordance with the changing social and economic situations. It is only possible, for the individuals at any profession or cultural level to renew their knowledge and skills in a short period and to change behaviors suitable for the needs of the job, by a systematic in-service education. It has to be recognized that every step must be followed properly in establishing needs, planning, programming, applying and evaluating. The "Educational Department" is authorized and responsible for these services in all organisations. Such kind of departments organise, administer and evaluate educational affairs in the name of the organisation they work for. So it is assumed that the effectiveness of the department is limited by the proficiency of the expert personnel and administrators in charge of such departments. It is aimed, by this study, to find out the effectiveness and administration of the in-service affairs of the Ministry of Transportation which is in charge of state transportation and communication works. A survey to be held on the personnel working for the related offices has been prepared and practised for this purpose. Survey has been composed of questions in likert type which is graded over five. Data that was received has been put in to computers at a grade of "very bad" to "very good" by giving points from 1 to 5. Results of the study has proved that the activities of the Educational Department and In-service affairs are aot at a desired, qualified level and this fact has been accepted by the expert staff and administrative personnel in charge of these departments. To reach a solution in the problems of in-service education a major change is needed both in the system of employment and related laws for training of personnel all over country. ix